Metatanulmányok: Mi használ a coaching során?

Mely tényezők határozzák meg a coaching sikerét? A coaching egyelőre egy olyan fiatal szakterület, amelynek empirikus kutatása gyerekcipőben jár. Ebben a kérdésben a terápiák területén született metatanulmányok  (áttekintő tanulmányok, amelyek az elérhető empirikus tanulmányokat összefoglalják) tudnak számunkra támpontot adni.

2023. 01. 10.

E tanulmányokból világosan kitűnik, hogy egyetlen eljárási modell sem múlja felül a többit. Ezen felül négy, modelleken túlmutat sikertényező kristályosodik ki (Lambert, 1992, id. Hubble et al., 2001):
1. Az ügyfél erőforrásai és környezetének hatása (A terápiás eredmények 40%-áért felelős.)
A tanácsadás eredményességét nagymértékben az ügyfél, a képességei és kompetenciái, illetve a külső események, nem pedig a tanácsadó határozza meg.
2. A coach és az ügyfél közötti kapcsolat (30%)
A tanácsadó és a kliens közötti kapcsolat döntő jelentőségű. Ha sikerül egy bizalomteljes, elismerő és őszinte kapcsolatot kialakítani, akkor ez központi szerepet játszhat az ügyfél előrelépésében.
3. Elvárások és placebo hatás (15%)
Amikor az ügyfél szakemberhez fordul, azzal az elvárással érkezik, hogy hasznos lépést tesz. A hasznosságra vonatkozó elvárás már önmagában előremozdítóan hat.
4. Technika és modell (15%)
A tanácsadó tapasztalata és intervencióinak jellege is szerepet játszanak a sikerességében – még ha csak csekély mértékben is.
Mit tanulhatunk coachingtevékenységünkre nézve a fenti tanulmányból?
  • Ha az ügyfél erőforrásai vannak a legnagyobb mértékben hatással a coaching sikerére, akkor érdemes lehet a coachingülést teljességgel az ügyfél erőforrásaira fókuszálni.
  • A coaching tartóssága növekszik, ha az ügyfél saját erőforrásainak tudatában van, és azokhoz a mindennapok során is hozzá tud férni.
  • A coach megerősítő, igenlő és bizakodó magatartása támogatja az ügyfelet abban, hogy később önmagán segítsen.
  • A coachnak megéri befektetnie egy bizalomteljes, elismerésben gazdag munkakapcsolatba. Hogy mit és milyen mértékben bíz a coach az ügyfelére, vagy mit gondol a coach az egyéni hozzájárulásáról, az mind nagymértékben befolyásolja a coachingfolyamat hosszát és eredményeinek tartósságát.
  • A fent idézett tanulmány talán nyugtató hatással is van a coachra, mert rámutat arra, hogy lézetnek olyan sikertényezők, amelyekre egyáltalán nincs hatása.

A szöveg Daniel Meier: A coach hajónaplója című könyvéből (65-66. oldal) származik

Kapcsolódó cikkek

2022. 11. 12.

Médiamegjelenés: Fókuszváltás – A rövid coaching módszere

Az írás eredetileg a HVG Magazinban jelent meg, 2011-ben. 
Szerző: Izsák Norbert

Tovább

2022. 11. 16.

Médiamegjelenés: Munkahelyi konfliktusok: elismerni, nem kezelni

Az írás eredetileg a Business Next 2015-ös számának első évfolyamában jelent meg.
Szerző: Izsák Norbert

Tovább

Érdekel a megoldásfókuszú brief coaching - beszéljünk!

    Megoldásfókusz a postaládádba?