2022. 11. 24.
A szöveg a blikk.hu oldalán jelent meg 2016 januárjában.
Egy teljesen új oktatási-nevelési paradigmával kísérletezik néhány magyar szakember. Az új módszer lényege, hogy néhány ügyes kérdéssel és következetes magatartással partnerré teszik a gyerekeket, így azok maguk lesznek a viselkedésük és az eredményességük bírói – és gazdái. Az eljárást már több hazai iskolában is sikeresen tesztelték.
„Gyerekek, ez így nem mehet tovább! Az egész tanári tőletek zeng, félévkor mindenki magatartásjegyét lerontom, ha nem kapjátok össze magatokat!” – nem ritkán ilyen felszólításokkal próbálják a túlhajszolt pedagógusok jobb belátásra – és viselkedésre – bírni a rosszalkodó nebulókat. Az ilyen fenyegetőzések azonban többnyire kérészéletűek, néhány percig csend van a teremben, aztán minden kezdődik elölről, majd jönnek a szigorúbb fenyegetések és a még jobban megemelt hang.
Megoldásfókuszú tréner, coach, oktató
Hogyan lehet hatékonyabban fegyelmezni, és a tananyagra irányítani a figyelmet? Ennek a módszertanával kísérletezik Göntér Mónika megoldásközpontú tréner, coach, pszichodráma-vezető és Závogyán Judit iskolaigazgató, a nagyszénási Czabán Samu Általános Iskola intézményvezetője.
A jelentős eredményeket elért szakembereket Insoo Kim Berg amerikai pszichoterapeuta inspirálta, aki évekkel ezelőtt egy hollandiai iskola problémás osztályát „coacholta”. Ő abból indult ki, hogy a tanárok általában azt hangsúlyozzák, hogy milyen viselkedést nem akarnak látni, mi zavarja, bántja őket, és így, mintegy tekintélypozícióból, a saját elvárásaikat helyezik a gyerekekre, gyakran fenyegetésekkel súlyosbítva a „hegyibeszédet”. Ezzel szemben Insoo Kim Berg minden egyes órán azokat a viselkedéseket jegyzetelte ki…
2022. 12. 14.
Az írás a 24.hu oldalon jelent meg 2017. ápirilásban. Szerző: Haszon Zsófia
2022. 11. 14.
Az írás eredetileg HR Magazin Online-on jelent meg, 2013-ban.
Szerző: Pajor Mariann
2022. 11. 25.
A cikk a Vasárnapi Hírekben jelent meg 2016-ban.
Írta: Rácz I. Péter