A cikk a Vasárnapi Hírekben jelent meg 2016-ban.
Írta: Rácz I. Péter
2022. 11. 25.
A probléma forszírozása helyett a megoldás kerül a fókuszba.
Kísérlet folyik a Békés megyei nagyszénási Czabán Samu Általános Iskolában. Az ország legtöbb oktatási intézményéhez hasonlóan kiutat keresnek a pedagógusok, hogyan lehet az állandóan és újonnan jelentkező nevelési nehézségeken úrrá lenni. Milyen fegyelmezési módszerekhez folyamodjanak az osztályteremben, ha a gyermekek elkalandozó figyelme már a tudás átadását veszélyezteti; hogyan küzdjék le az iskolába érkező gyerekek szorongását; akadályozzák meg a saját vagy önhibájukon kívüli okokból évismétlésre kényszerült tanulók lemorzsolódását?
Megoldásfókuszú tréner, coach, oktató
A megoldás kulcsát a 35 éve pedagógusi pályán lévő intézményvezető a megoldásközpontú coaching bevezetésében találta meg. Závogyán Judit és a tanári kar tagjai előbb maguk vettek részt a nevelési problémák gyökereinek hosszan taglalása helyett a pozitívumokra hangsúlyt fektető és megoldásokra fókuszáló coachingtréningeken, majd megszerzett tudásukat a tantermekben a gyerekeknek (és rajtuk keresztül a szüleiknek) adták tovább, valamint a tanári értekezleteken is sikerrel gyakorolják.
„A különféle módszereket kipróbáló, folyamatosan innovatív gyakorlatokat kereső pedagógusok örömmel tapasztalták, hogy a coachingképzés a pedagógiában nagyon jól hasznosítható, érdemes elsajátítani és elterjeszteni. A megoldást fókuszba helyező úton elindulva örömmel érzékeljük, hogy mind a tantestület, mind az iskolai közösség szemlélete megváltozik, ha az együttgondolkodás és -cselekvés kerül előtérbe, lecserélve az eddigi gyakorlatot” – számol be az októberben bevezetett új módszer általános sikeréről Závogyán Judit.
2022. 12. 12.
Az esettörténet Harvey Ratner, Evan George és Chris Iveson (a londoni BRIEF alapítóinak) Solution Focused Brief Therapy című könyvéből származik.
2022. 11. 20.
Az írás eredetileg a HR portal-on jelent meg 2015-ben.
2022. 11. 17.
Az írás eredetileg a Megoldásközpontú Egyesület honlapján jelent meg, 2015-ben.