A vendéglátó vezető (Host leadership)

Hogyan hívjunk meg, vonjunk be, hozzunk mozgásba, teremtsünk teret, kössünk össze és vegyünk részt a csapatban vezetőként? Vezetői szerepkörök és a "vendáglátó" vezetés.

2024. 10. 01.

Az alábbi szöveg Mark McKergow “Lead as a Host not a Hero” című, 2020-ban megjelent cikkének átdolgozása. (Eredeti megjelenés: Developing Leaders Quarterly)

Hogy a vezető inkább egy támogató és segítő karakter, semmint döntéseket hozó hős – nem újkeletű elképzelés. Mégis úgy tűnik, éppen az “erős ember” típusú vezetés újraéledésének sűrűjében vagyunk. Az “erős ember” egyszerű választás – végülis, ha valaki más kész meghozni a nehéz döntéseket, a követőknek csak be kell állniuk mögé! De… ez a fajta vezetés azt eredményezi, hogy az emberek lemondanak a saját felelősségükről valaki más javára, és elvesztik az érdeklődésüket. Ez a valaki pedig abba a pozícióba kerül, hogy félreértelmezze és rosszul használja a hatalmát. 

Egy alternatív megközelítés, ha a vezető „poszthősi” módon cselekszik – olyasvalakiként, aki képes összehozni, bevonni az embereket, segíteni az elköteleződésükett és a részvételüket 

Ez az alternatív vezetői mozgalom valószínűleg néhány évtizeddel ezelőtt, Robert Greenleaf úttörő munkájával kezdődött, amikor a szolgáló vezetésről (servant leadership) írt. A szolgáló vezető szolgálja és a jövő felé gondozza a saját szervezetét, közösségét.

A metafora ereje

De hogyan is csináljuk a hétköznapokban ezt a fajta vezetést?  Mit teszünk, hogy szövetségeket építsünk? És mit, amikor egy kolléga cserbenhagy bennünket? Mit mond ilyenkor a host leadership metaforája és modellje? 

A metaforák összekapcsolják azokat a dolgokat, amelyeket már ismerünk, azokkal, amelyeket nem. E metafóra szerint egy összejövetel házigazdájának lenni sokmindenben hasonlít egy csapat vagy szervezet vezetéséhez. 

Voltál már házigazda? Voltál. Lehet, hogy egy formálisabb eseményen, vagy valami kötetlenebb összejövetelen… Esetleg egy gyermek szülinapját szervezted húsz kis vendéggel…

És voltál már vendég? Voltál. Tehát mindkét oldalról van tapasztalatod. Felismersz egy jól szervezett eseményt, amikor részt veszel rajta? Fogadjunk, hogy igen! 

Ezek a tapasztalataid a vezetésben is használhatók lesznek! 

Vendéglátás egy új és mégis ősi művészet

Az első lépés, hogy vezetőként úgy gondolj magadra, mintha te lennél a vendéglátó, a többiek pedig a vendégeid. (Természetesen nem kell ténylegesen hosztnak lenned ahhoz, hogy úgy gondolkodj, mint egy hoszt.)

Előrelépések és hátralépések

A hoszt típusú vezetés egyik legfontosabb alkotóeleme az előrelépés és a hátralépés művészete. Az emberek elvárják a vezetőktől, hogy előrelépjenek – hiszen így irányítják magukra a figyelmet, így adják át a gondolataikat, így kezdenek el kapcsolatba lépni másokkal. De voltál már olyan bulin, ahol a hosztnak be nem állt a szája és minden csak róla szólt? Egy idő után elég unalmas. A jó vendéglátó tudja, hogy az előrelépéssel mozgásba hozhatja a dolgokat – a hátralépéssel pedig teret ad a többieknek a bevonódásra, kapcsolódásra és az egymással való beszélgetésre.  

Amikor egy jó vezető hátralép, nem egyszerűen eltűnik a színről. Éberen figyel, körbetekint, a kialakuló csoportokkal beszélget, hogy lássa, hogy mennek a dolgok. Ennek köszönhetően tudja, mikor kell újra előrelépni és melyik szerepben. 

 Szerepkörök, nem szabályok

Vannak, akik szeretik a szabályokat. A szabályok egyszerűvé teszik az életet: csináld így, és sikeres leszel! Ha úgy csinálod, abból baj lesz. Egyszerű, csábító… és téves. A dolog ennél bonyolultabb. A megfigyeléseink szerint a jó házigazdák és vezetők nem szabályok, hanem szerepkörök szerint cselekednek. 

A szerepkör olyasmi, amibe belelépünk, amikor szükség van rá. Az életben számos szerepkörünk van: lehetünk szülők, kenyérkeresők, edzők, házastársak stb. Mindegyiket csinálhatjuk – de nem állandóan és nem egyenlő mértékben.

A hoszt típusú vezető hat szerepköre is olyasmi, amibe mindig akkor lépünk bele, amikor éppen szükség van rá. Épp ezért hasznos, ha mindet ismerjük és gyakoroljuk!

Ha szeretnél, gondolj egy vezetői helyzetre, ami kihívást jelent számodra mostanában, és úgy olvass tovább!

A kezdeményező szerepkör hozd mozgásba a dolgokat!

A vezetők egyik legfontosabb szerepköre, hogy segítsenek a prioritások és a fókusz meghatározásában. Éppen úgy, ahogy valaki eldönti, hogy összejövetelt szervez; valakinek kell, hogy legyen néhány első gondolata például arról, mik legyenek a következő fejlesztések a szervezetben. Sőt, ennek egy egy előkészítő szakasza is van: megfigyelni, mire van szükség a szervezetben. Reflexió, ötletek és nézőpontok összegyűjtése: egy pillanatra gyönyörködni a látványban, nem pedig elefántként rontani a porcelánboltba.

Amint a kezdeti prioritások kialakulnak, kulcsfontosságú megfogalmazni a hosszú távú reményeket, vágyakat, célokat, aztán az is kulcsfontosságú, hogy NE legyen tervünk arra, hogy ezeket hogyan érjük el. Általában túl sok ismeretlen és bizonytalan dolog van. Sokkal hasznosabb néhány következő lépésről dönteni – amiket most rögtön meg tudunk tenni, hogy mozgásba hozzuk a dolgokat. Így a visszajelzés és a tanulás valódi tapasztalatokból származik majd. 

A következő lépések egyike szólhat arról, hogy több embert vonj be. 

  • Mi az, amire szükség van most a csapatodban / szervezetedben? 
  • Mik a hosszú távú reményeid és törekvéseid? 
  • Mik a következő kis lépések? 

A meghívó szerepkör – mások bevonása

Mások meghívása a hoszt szemléletű vezetés szíve-lelke. Amikor meghívunk másokat, ők pedig elfogadtják a meghívást, akkor azért vannak ott, mert be akarnak vonódni és részt akarnak venni a folyamatban. Meghívónak lenni azt jelenti, hogy kapcsolatba lépünk és bevonunk, úgy, ahogy az vont másokat – nem pedig ragaszkodunk ahhoz, hogy csatlakozzanak. Azt jelenti, hogy ajándéknak látjuk mások részvételét, nem pedig a munkaszerződésből fakadó következménynek. 

Sok előnye van annak, ha mi hívunk meg másokat a projektünkbe, mindkét részről. Többnyire mi választhatjuk meg, kit, kiket hívunk. A meghívottak pedig dönthetnek, csatlakoznak-e, és már magával a döntéssel elköteleződnek a kezdeményezésed mellett. 

  • Kit szeretnél legközelebb bevonni?
  • Hogyan tudsz vonzó és személyes meghívást küldeni nekik?

A térteremtő szerepkör – az interakciók kontextusának megteremtése

A hosztnak fontos szerepe van abban, hogy eldöntse, melyik teret használja és hogyan. Ezen felül azt is biztosítania kell, hogy a tér folyamatosan működőképes legyen. A házigazda egyik pillanatban fontos döntéseket hoz arról, mi következzen a buliban, a másik pillanatban pedig feltöröl egy kiömlött italt. 

Erről a szerepkörről ritkán írnak a hagyományos vezetői könyvek. Pedig egy jó tér nagy hatással van a benne létrejövő eredményekre. Lehetünk nagyszabású vagy informális térben: a kettővel más-más folyamatokat és üzeneteket támogatva.

  • Milyen tér segíti az általad támogatni kívánt interakciókat?
  • Hogyan készítheted elő úgy a teret, hogy abba jó legyen megérkezni? 
  • Hogyan tarthatod a teret frissen és hasznosan?

Kapuőr szerep – a határok egyeztetése

A határok ápolása nagyon fontos, lehetőségekkel teli feladata a házigazdának és a hoszt szemlélettel működő vezetőnek. A határok jól szolgálják a vezetőt, hogy tisztázni tudja, milyen elvárások és normák érvényesek, ezzel is segítve a többieket, hogy pontosan értsék, mit vállalnak egy adott pozícióban vagy szerepben. 

Az újonnan érkezők fogadása például kiváló alkalom arra,  hogy a vezető megmutasson valamit a szervezeti rutonokból és rituálékból. A határok vonatkozhatnak a feladatkörre, a munkavégzés módjára, vagy épp arra, ki vesz részt a feladatokban (és ki nem). A hoszt végső esetben ki is dobhat embereket, ha ez valóban szükséges. 

  • Hogyan fogadhatod jól az embereket?
  • Hogyan tudatod velük, miként működnek a dolgok nálatok, és mit vársz tőlük? 
  • Hogyan változtatod meg és bővíted a határokat az idő múlásával?

Az összekötő szerepkör – az emberek és a különféle szakmai tudások összehozása

A hoszt szemléletű vezető összekapcsolja az embereket és az ötleteiket, aztán visszavonul, megteremtve valami új kialakulásának lehetőségét. Ha kezdeményeztünk valamit, meghívtunk embereket és megteremtettük a teret, akkor nyilvánvalóan olyasmit akarunk létrehozni, ami nem jönne létre anélkül, hogy az emberek összetalálkoztak volna. Összekötőként értjük, hogy adott pillanatban hátra kell lépnünk, hogy hagyjuk megtörténni a varázslatot. 

  • Hogyan segítheted magad azzal, hogy összekötsz másokat, ahelyett, hogy mindennek te lennél a középpontjában?
  • Hogyan találkozhatnál meg több emberrel, hogy bővítsd a networköd, és növeld a lehetőségeid számát?

Társ-résztvevő szerep – vezetés ÉS részvétel

Amikor vacsorára hívnak minket, elvárjuk, hogy a házigazda is részt vegyen: ne csak kiszolgáljon minket, hanem egye velünk ugyanazt az ételt. Sőt, az etikett megkívánja, hogy a vendéglátó először a vendégeket szolgálja ki! Egy házibulin ez egyértelmű, de a vezetést tekintve nem annyira. Hoszt szemléletű vezetőként szeretnénk, ha a csapat tagjának és egyben vezetőjének is látnának minket. Néha nekünk kell előre mennünk és mutatni az utat. Máskor utolsónak maradva érdemes engednünk, hogy mások kerüljenek előtérbe. 

  • Mikor van lehetőséged a többieket szolgálni ki először?
  • Mikor fontos, hogy te is a “fronton légy” a csapatoddal együtt? 

Következtetés

Ezek a szerepkörök nem állnak össze folyamattá, még akkor sem, ha az itt szereplő sorrendben logikusnak tűnnek. Inkább a szükséges időben történő előrelépés, máskor pedig a hátralépés, megfigyelés és támogatás módjait mutatják meg nekünk. 

Egyik-másik szerepkör nagyobb erőfeszítést igényelhet tőlünk, mint a többi. Lehet, hogy iterálnunk kell és újrahangolnunk – hiszen a változás állandóan történik. A hoszt szemléletű vezetés pedig nagyszerű módja annak, hogy gondolkodni és cselekedni tudjunk gyorsan változó és bizonytalan kürülmények között is. 

Kapcsolódó cikkek

2024. 02. 19.

A méltatás evolúciója

Mitől csillog a Scrum Master szeme már kora reggel? Ő már tudja, mi vár a csapatra, és megígéri: nekik is jó lesz! Bátori Ágnes története.

Tovább

2019. 06. 04.

Miről álmodnál ehelyett?

Amikor tilos a megoldásfókusz. Peter Szabo története a 2015-ös SOLWorld CEE konferenciáról.

Tovább

Érdekel a megoldásfókuszú brief coaching - beszéljünk!

    Megoldásfókusz a postaládádba?