A megoldásfókuszú munka jelei

Az alábbi jelek összegyűtjése az Association for Solution Focused Consulting and Training (ASFCT) munkája. A szöveg angol nyelven a Solution Focus in Organizatoins (SFIO) honlapján olvasható.

2023. 01. 03.

Miből vesszük észre, hogy a munka megoldásfókuszú (SF) megközelítéssel folyik?

Mik azok a jelek, amik alapján megállapíthatjuk, hogy a saját vagy kollégáink munkája megoldásfókuszúan (Solution Focused, SF) zajlik? Hogyan érdemes e témában vizsgálódnunk? Az alábbiakban az Association for Solution Focused Coaching and Training (SFCT) gyűjtését olvashatod.

(A leírás nem a teljesség igényével készült és nem kívántuk meghatározni, mi a megoldásközpontú megközelítés és mi nem az. Az itt szereplő lista továbbá nem ellenőrzőlista: ahhoz, hogy egy munkát megoldásközpontúnak nevezhessünk, nem szükséges valamennyi elem együttes jelenléte.)

Az SF szemléletben dolgozó szakember…

  • abból indul ki, hogy minden folyamatosan változik. Feladatának azt tekinti, hogy  hasznos változásokat találjon, és megerősítse őket.
  • erőforrásokra, nem pedig hiányokra fókuszál
  • a lehető legkevesebb előfeltételezéssel él az ügyféllel kapcsolatban.
  • hisz abban, hogy az ügyfelek saját életük és vágyaik szakértői.  
  • tiszteletteljes, jóhiszemű, együttműködő hozzáállású.
  • interakciós megközelítést alkalmaz: a “személyek közötti” nézőpontot, nem a “személyen belüli”-t.
  • az ügyfél értelmezési kereteiből indulva dolgozik az ügyfél céljaiért, miközben megtartja saját (külső) nézőpontját is.
  • minden esetet egyediként kezel és a folyamatot aszerint alakítja, amit az ügyfél mond, ahelyett, hogy egy elméleti értelmezési keretbe illesztené a hallottakat. A folyamat minden esetben másként alakul attól függően, hogy az ügyfél mit mond, tesz vagy akar.

Eszközök: “hogy is nézhet ki mindez?”

Fontos, hogy a lista nem ellenőrzésre szolgál: nem kell valamennyi elemének jelen lennie ahhoz, hogy megoldásfókuszú munkáról beszélhessünk.

  • Az ügyfél nyelvezetére, metaforáira, történeteire és viselkedésére épülő beszélgetés
  • Egyszerű, konkrét nyelvhasználat, “felszínen maradás”, az interakciós leírások előnyben részesítése a mentalizálókkal szemben
  • Konkrétumokat, apróságokat, interakciós illetve pozitív elemeket tartalmazó leírások használata és megerősítése (a megoldások megléte a problémák hiánya helyett, valami új elkezdése valaminek az abbahagyása helyett)
  • Hasznos változások és pozitív különbségek keresése a folyamat valamennyi szakaszában az első találkozás előtti időtől kezdve az ülések között, és a folyamat befejezését követő időszakban is.
  • Az ügyfél segítése a saját vágyott jövőjének leírásában a csodakérdés vagy más ilyen jellegű kérdésekkel.
  • A vágyott jövőnek a jelenben is meglévő, történő részleteinek felkutatása, feltárása skálázó kérdésekkel, és a kivételeket, a megbirkózás hogyanját, ellentéteket firtató kérdésekkel vagy más módszerekkel.
  • Az ügyfél erőforrásainak azonosítása és kifejtése, megfelelő elismeréseket és feladatokat ajánlva.
  • A hasznos változások és / vagy pozitív különbségek valamint az ügyfél erőforrásait jelző események keresése és kinagyítása az ülések közötti időből úgy, hogy az az ügyfelet e változással kapcsolatos szerepében, személyes hatóerejében, hatékonyságában és a részvétellel kapcsolatos döntéseiben megerősítse.
  • Az ügyfél segítése a vágyott változás felé vezető kis, konstruktív lépések azonosításában és megtételében.
  • Kérdések választása a megelőző válasz alapján. (“Nem tudhatom, mit kérdeztem, amíg nem hallom rá az ügyfél válaszát.”) A tanácsadó következő kérdése az ügyfél utolsó hasznos válaszától függ.

A háttér és a teljes kép

  • Az megoldásközpontú munka az emberek közötti interakciókra mint leírható, megfigyelhető vagy megtapasztalható dolgokra összpontosít. Nem használunk a ‘késztetés’, a ‘belső hangok, a ‘motivációk’ fogalmához hasonló pszichológiai magyarázó modelleket vagy más rendszerező struktúrákat, elméleteket. Amikor az ügyfél mentalisztikus kifejezéseket tartalmazó megfogalmazásokban beszél, mi az ő a kifejezéseit a fejlődés, haladás megfigyelhető jeleinek leírására használjuk. Például: “Mit fog észrevenni, amikor XY motiváltabb lesz? Hogyan fog erre reagálni? Mit vesznek észre majd a kollégái? Mit még?”
  • A munka és a munka értelmezése ennek megfelelően emberekről szóló nyelvi formákban történik – például  inkább fogalmazunk úgy, hogy “Mit csinál X amikor észreveszi, hogy Y valamit csinál?” mint mentalizáló, molekuláris vagy más módon diagnosztikus nyelvi rendszereket használva. Arra fókuszálunk, hogy az adott személy mit akar, és feltételezzük, hogy megvannak azok a képességei, amelyek ahhoz szükségesek. Röviden: a munka arra fókuszál, ami a jelen lévő személyek “orra előtt” illetve “között” történik, és kiküszöböli azt, hogy a személy “két füle közötti” történésekre vonatkozó spekulációk ezt a fókuszt eltereljék!
  • Más dolog SF-fel dolgozni, és más dolog beszélni róla. Meglehet, hogy miközben az ügyfeleinkért való munkában egyszerűségre törekszünk, azt vesszük észre, hogy az SF-ről professzionálisan beszélni nem is tűnik olyan egyszerűnek. Egy megoldásfókuszú szakember számára hasznos, ha tisztelettel és szakértően tud beszélni arról, hogy hogyan különbözik a fentebb leírt interakciós alapszemlélet más megközelítésektől.
  • Várható néhány referencia Insoo Kim Berg, Steve de Shazer, a Milwaukee csoport vagy mások munkájára (ahol ennek helye van), és esetleg a tágabb szellemi körre, vagy történeti kapcsolódásokra vonatkozóan (például Milton Erickson és a Mental Research Institute). Ha a nagyrabecsült forrásainkat feltüntetjük, nekik szerepelniük kell köztük. Az olyan kijelentések tehát, miszerint valamit egyetlen adott személy hozott létre, vagy birtokol, nyilvánvaló jelei annak, hogy a szóban forgó munka nem a megoldásfókuszú megközelítés szerint zajlott.

fordította: Szabó Orsi

kép: Siriwan Srisuwan / Unsplash

Kapcsolódó cikkek

2023. 01. 23.

Az elbizonytalanodott coach – Peter Szabo története

A szöveg Péter 2019-es Coachkonferencián tartott előadásának átirata.

Tovább

2022. 10. 30.

Kids’ Skills – megoldásfókuszú viselkedésváltozás támogatása gyermekeknél

A Kids' Skills egy tizenöt lépésből álló, egyszerű megoldásfókuszú módszer elsősorban óvodás és iskolás korú gyermekek támogatására. Egyszerűsége miatt nem csak tanárok vagy más, gyermekekkel foglalkozó szakemberek, de szülők is sikerrel használhatják gyermekeik fejlesztése során. 

Tovább

Érdekel a megoldásfókuszú brief coaching - beszéljünk!

    Megoldásfókusz a postaládádba?