A szerző Hankovszky Katalin, megoldásközpontú tréner és coach, a Solutionsurfers Magyarország alapítója.
2022. 12. 07.
Vezetők és teamek munkájában egyaránt könnyebb a konfliktusok kezelésének és a célok elérésének támogatása, ha az előrelépésekre koncentrálunk, és a konfliktusmentes pillanatokat is bevonjuk a megoldások keresésébe. Egyetlen megoldás sem olyan hatékony, mint az, amelyet már működő gyakorlatukból maguk raknak össze az érintettek. Ez az ún. megoldásközpontú megközelítés egyik alapelve.
Egy másik komoly tényező, amely gyorsabb és hatékonyabb segítséget tesz lehetővé, az, ha a tanácsadás során a megkívánt jövőből (és nem a jelen nehézségeiből) indítjuk a munkát. Ezzel az érintettek új „rendszerben“ fogalmazzák meg céljaikat és lehetőségeiket, és vonzóbb képet alakítanak ki arról, mit is akarnak elérni. A célok eléréséhez szükséges energia és képességek ugyanis sokkal inkább ezekben a képekben lelhetők fel, mint a problémás kiindulási helyzetekben.
Ez a megközelítés és eszköztára könnyen és személyre szabottan alkalmazható a vezetők, a külső vagy belső tanácsadó, a coach vagy a projektmenedzsment munkájában.
Egy svájci székhelyű, nemzetközi ügyfelekkel is dolgozó cég marketing- és kommunikációs teamjének vezetője fordult hozzám, mert a részlegben tapasztalható konfliktusok visszavetették a teljesítményt. Bizalomhiány, a hatáskörök többszörös átlépése, a munkatársak közötti tűrhetetlen hangnem voltak a tünetek. A felső vezető szintén támogatta, sőt megkövetelte a külső segítség alkalmazását. A HR-vezető részt vett briefcoach-képzésünkön, és tudta, hogy ez az erőforrásokra építő és gyors eljárásmód az egész team számára elfogadható segítség lesz.
Külsős tanácsadóként megvolt az esélyem arra, hogy friss szemmel nézzek a teamben kialakult helyzetre. Elsőként a vezetővel egyeztettük a célokat. Teamcoaching mellett döntöttünk, amelynek során a csapat együtt feltérképezi helyzetét, erőforrásait, és meghatározza azokat a további témákat, amelyekre figyelmet kíván fordítani.
Még a tervezett teamcoaching előtt két telefonos coachinggal támogattam a vezetőt, melyek során egy-egy konkrét, konfliktussal terhelt feladatra készült fel. A teamcoaching után egy további alkalommal a teamülésen nyújtottam segítséget. A vezető 3+1 ülésből álló egyéni coachingon is részt vett. A folyamat lezárását egy további teamülés képezte, fél évvel az első teamcoaching után.
A konfliktusok jelentős részét úgy írta le a vezető, hogy neki magának is szerepe van bennük, és látta saját hatókörében a változás lehetőségét. Mivel a közelmúltban burn-outon ment át, különösen fontosnak bizonyult bővíteni cselekvési repertoárját, erősíteni azt a képességét, hogy a helyzet kezelése folyamán is őrizze meg nyugalmát.
Míg a két spontán helyzetcoaching inkább „tűzoltó“ jellegű volt, a három egyeztetett ülés során látványos előrelépéseket tapasztaltunk: biztonságot olyan helyzetek kezelésében, amelyek korábban konfliktussal végződtek, sikeres delegálást és bizalmat az eredményt illetően. Valamennyi ülésen a hétköznapokban tapasztalható javulással foglalkoztunk, és a vezető további apró lépéseket tervezett a következő ülésig.
A záróülést az elért eredmények megerősítésére fordítottuk, és a vezető „hivatása“, további tervei képezték a témát. Ezek hiánya egyike volt azoknak a tüneteknek, amelyekkel a vezető kezdetben leírta a helyzetét.
A teamcoaching során a résztvevők összegyűjtötték, hogy
A team szerkezete tisztázatlan volt, és a feszültségek egy része már attól oldódott, hogy a munkamennyiséget újra felosztották maguk között. Jelentős tényezőnek mutatkozott a vezetői magatartás kiszámíthatatlansága, e tekintetben a résztvevők nagyra értékelték a vezető által az idő folyamán megtett lépéseket.
Az ülések kultúráját egy-egy kijelölt megfigyelővel is megtámogatták, aki az ülések végén visszajelzést adott az egyes résztvevők teljesítményéről, amellyel az eredményességhez és a konstruktív klímához hozzájárultak.
A teamcoaching során összegyűjtött erősségek és a jól működő helyzetek elemzése megerősítette a team öntudatát és tagjainak egymás iránti megbecsülését. Új alapot teremtettek az együttműködéshez. A záróülésen összefoglalták a félév során megtett előrelépéseket, és ezek listáját eljuttatták a felsővezetőhöz, hogy ő is lássa: a továbbiakban nincs már szükségük külső segítségre.
2022. 12. 05.
A szöveg Hankovszky Katalin és Fenyvesi Katalin, a 2005-ös mabec konferencián elhangzott interaktív előadásának átdolgozása.
2022. 12. 12.
Hogyan lehet egy meeting még haladósabb, eredményesebb és lelkesítőbb? Egy kézenfekvő módszer, hogy igyekszünk észrevenni, erősíteni, elismerni és ismételni azokat a történéseket, viselkedéseket, amelyek a haladás, az eredményesség és a lelkesedés irányába mutatnak. A csapat figyelmét és idejét azoknak a dolgoknak szenteljük, amik jól működnek, hasznosnak tűnnek vagy valamiért felkeltik az érdeklődésünket.
2023. 01. 24.
Sokan kérdezitek tőlünk (főképp Mónitól), mi a különbség a Kids’ Skills és a Brief coaching gyermekekkel és kamaszokkal (BCGy) képzéseink között.