Az írás eredetileg a HVG Magazinban jelent meg, 2011-ben.
Szerző: Izsák Norbert
2022. 11. 12.
Milyen mélyen kell ismerni az ügyfél problémáit ahhoz, hogy segíteni tudjon a coach? – erre a kérdésre is keresi a választ egy új módszer, a rövid coaching.
Olyannyira sikeres hívószó lett mára a coaching, hogy a vállalati tréningeket szervező előadótól kezdve a vezérigazgató lelkét ápoló terapeután át a konditermes oktatóig szinte mindenkit a trendi coach névvel illetnek. Ami alapesetben olyan „személyes trénert” jelent, aki osztatlan figyelmével és mély szaktudásával segíti át egy-egy nehézségen a karrierjében elakadt, tanácstalan ügyfelét. „A tradicionális coaching általában 5-10 alkalomból áll, míg a brief, azaz rövid coaching többnyire 1–3 ülés után befejeződik” – magyarázza az egyik fő különbséget Komócsin Laura, aki a témában több szakkönyv szerzője. Ez persze nemcsak azért hasznos, mert így esetleg nem kevés pénzt spórol meg az ügyfél, hanem azért is, mert hamarabb gyűrheti le a problémáját.
Vannak, akik a coachot is olyan tanácsadónak tartják, aki elegáns öltözékben megmondja azt, amit eddig is tudott a kuncsaft, és ezért még jól meg is kopasztja. Az efféle fanyalgók meglepődnének, ha tudnák, hogy a coaching némelyik módszere komoly, sokszor iskolateremtő pszichológiai irányzatból fejlődött ki.
2023. 01. 10.
Mely tényezők határozzák meg a coaching sikerét? A coaching egyelőre egy olyan fiatal szakterület, amelynek empirikus kutatása gyerekcipőben jár. Ebben a kérdésben a terápiák területén született metatanulmányok (áttekintő tanulmányok, amelyek az elérhető empirikus tanulmányokat összefoglalják) tudnak számunkra támpontot adni.
2023. 01. 14.
A cikk a WMN Magazinban jelent meg 2018-ban. Both Gabi írása a Göntér Mónikával és Bárnai Árpáddal készült interjúk nyomán.