A Kids' Skills egy tizenöt lépésből álló, egyszerű megoldásfókuszú módszer elsősorban óvodás és iskolás korú gyermekek támogatására. Egyszerűsége miatt nem csak tanárok vagy más, gyermekekkel foglalkozó szakemberek, de szülők is sikerrel használhatják gyermekeik fejlesztése során.
2022. 10. 30.
Igaz, a gyermekekkel való munka sok esetben egy-egy problémából vagy megváltoztatandó viselkedésből indul ki, a Kids’ Skills alapvetése mégis az, hogy a munka során nem a problémáról, csakis a megtanulandó készségről beszélünk. Minden problémához tartozik legalább egy készség, amit gyakorolva a gyermek leküzdheti a problémáját. Ben Furman szerint így gondolkodnak a gyermekek: nem problémákat látnak, hanem olyan készségeket, amiket még nem tanultak meg. Ha pedig sikeresen szeretnénk segíteni őket, nekünk is érdemes eszerint hangolnunk a gondolkodásunkat.
Valaminek az abbahagyása, vagy nem csinálása viszont – ebben a rendszerben – nem jelent képességet. Tegyük fel, hogy azzal van probléma, hogy a gyermek rágja a körmét. Szülőként vagy szakemberként hajlamosak lehetünk olyasmiket mondani, hogy: „Ne rágd a körmöd!” vagy „Vedd ki a kezed a szádból!”. Ezek olyan utasítások, amik nem utalnak semmilyen képességre, sőt, éppen hogy egy problémára (annak elhagyására, megakadályozására) fókuszálnak. Ha egy készséget akarunk találni, keressük inkább a problémás viselkedés ellentétét! Valami olyasmit, amit a gyermek (az abbahagyás vagy nem csinálás helyett) csinálni, megtenni, gyakorolni tud.
Körömrágás esetén például buzdíthatjuk arra, hogy próbáljon meg szép körmöket növeszteni, például az alábbi képességek valamelyikének megtanulásával és gyakorlásával:
A módszer egészére igaz, hogy a szülő vagy segítő alapvetően kérdésekkel és megerősítésekkel dolgozik. Nem mondja meg, milyen képességet kellene gyakorolni, és az hogyan lesz majd jó a gyermeknek. Maga a gyermek az, aki kitalálja és elnevezi az új képességet, megfogalmazza a fejlődés előnyeit stb.
Szülőként, szakemberként megkérdezhetjük:
Talán meglepő, de gyakran már óvodás korú gyermekek is nagyon jól meg tudják fogalmazni ezeket a képességeket és szívesen, vagy egyenesen izgatottan beszélnek is róluk.
Ha mégis úgy látjuk, hogy szükség van rá, kérdezhetünk vagy mondhatunk példákat olyan képességekre, amiket a gyermek már jól tud. Felidézhetjük fiatal beszélgetőpartnerünk korábbi sikereit, próbálkozásait, erőfeszítéseit, erősségeit. (Megoldásfókuszú meggyőződésünk, hogy az erőforrások visszajelzése szinte mindig hasznos irányokba viszi a párbeszédet – gyermekekkel és felnőttekkel egyaránt.) A megerősítéssel nem csak ötleteket adunk a képesség megfogalmazásához, hanem a gyermek önbizalmát és önbecsülését is növeljük, s ez szintén hasznos egy új képesség megtanulásának folyamatában.
Miután a gyermek beleegyezett, hogy érdemes megtanulnia az új képességet, továbbhaladhatunk a Kids’ Skills lépésein, egy kivitelezhető terv közös kidolgozása felé. A Kids’ Skils minden lépésével azon vagyunk, hogy erősítsük a motivációját és elköteleződését a tanulás iránt. Az új képességnek ő ad nevet, ami által még inkább a sajátjának érezheti a folyamatot, és könnyebben beszélhet róla azoknak a számára fontos személyeknek, akiket támogatóként szeretne bevonni.
Szintén felemelő és a gyermekek számára nagyon vonzó lépés a sikerek ünneplésének megtervezése. Az ünneplés részleteinek kidolgozása során a gyermek már „előre” átélheti azt a büszkeséget, amit a képesség elsajátításakor fog érezni, amellett, hogy egy ünneplést tervezgetni mindig nagyszerű és vidám dolog.
A következő lépés a gyakorlás megtervezése: ha a gyermek még nem tudja, elmagyarázhatjuk, hogy ha valamit szeretnénk magabiztosan tudni, azt gyakorolnunk kell. A gyakorlás tervezésekor megkérhetjük, mutassa meg, hogyan fog viselkedni az adott helyzetben. Ben Furman azt javasolja, hogy mindezt akár videóra is vehetjük, és megmutathatjuk a gyermeknek, mintegy bizonyítva, hogy képes másképp, a vágyott módon viselkedni. Ezt a videót megmutathatjuk a gyermek által választott támogatóknak is, így növelve az esélyét a tőlük érkező megerősítéseknek, pozitív visszajelzéseknek.
A gyakorlás kezdődhet kis lépésekkel. A szép körmök megtartásának képességét például kezdheti a gyermek egyetlen ujjon – azon, amelyiket ő választ. A kisebb-nagyobb sikereket pedig – a megerősítéseken túl – ünnepélyes körömfestéssel vagy családi körömvágással tehetjük még jelentőségteljesebbé.
Fontos a gyermekkel arról is beszélnünk, hogyan emlékeztethetjük azokban a pillanatokban, amikor esetleg elfelejti az új képességét. (Nem „visszaesik” vagy „visszatér a problémás viselkedéshez”, hanem pusztán átmenetileg és teljesen érthető módon megfeledkezik róla.) Ha a gyermeknek nincs ötlete, a szülő javasolhat módszereket a figyelemfelhívásra: „Mondjak valamit, vagy inkább kopogtassam meg a vállad?”, de fontos, hogy a felajánlott változatok közül végül a gyermek maga választhasson. Így ezeknek az emlékeztetéseknek is alakítója, aktív közreműködője lesz.
E rövid leírás alapján talán úgy tűnhet, a Kids’ Skills egy behavorista módszer, ahol a viselkedésváltozást különféle jutalmakkal érjük el. Ez azonban csak egy része a teljes képnek. Azáltal, hogy a gyermek a számára fontos személyeket, családtagjait, barátait, osztálytársait, tanárait is bevonja a változási folyamatába, nem csak a gyermekben, hanem a rendszerben és az interakciókban is változások jönnek létre. Megváltozhat az, ahogyan a támogató személyek látják és kezelik a gyermeket, ahogyan kommunikálnak vele, ahogyan visszajelzéseket adnak neki stb. A Kids’ Skills inkább egy rendszerszintű beavatkozásnak tekinthető. Sőt, gyakran előfordul az is, hogy a gyermek tanulását és új képességét látva más családtagokban is felmerül: talán nekik is szükségük lenne egy új képességre…
A szöveg Ben Furman módszert ismertető videója, valamint a Kids’ Skills app alapján készült.
A Kids’ Skills képzésünkről bővebben itt olvashatsz, a módszerről szóló könyvet pedig a Z-Press gondozásában olvashatod.
2022. 12. 06.
Egyik este a legidõsebb lányom, Anna Julia (13 éves) a dolgozószobám küszöbén állva azt kérdezte: „Apu, tudnál engem coacholni?”. Miután általában menedzsereket coacholok, érthető volt a meglepettségem, különösen, hogy a kérés egy tinédzser szájából hangzott el.
2023. 01. 24.
Mesélek egy történetet arról, hogy hogyan látjuk az ügyfeleinket.
Az első időkben, amikor elkezdtük alkalmazni a megoldásközpontú megközelítést, egy idősebb hölgy keresett meg minket. A nyolcvanas évei közepén járt, azt hiszem.