Kirsten Dierolf írása
2022. 10. 07.
Az alábbi szöveg Kirsten Dierolf Is the coach a cheerleader? című írásának fordítása.
Az ICF (International Coaching Federation – Nemzetközi Coachszövetség) frissített kompetenciamodellje szerint a coach “megünnepli az ügyfél fejlődését/haladását és sikereit”, “észreveszi, mi működik a folyamatban, és azzal dolgozik, hogy előmozdítsa az ügyfél haladását” valamint “elismeri és tiszteletben tartja az ügyfél egyedi képességeit, felismeréseit és munkáját a coaching folyamatban”.
A coachok nagy része azt mondaná, a szakmánk legkielégítőbb része, hogy szemtanúi lehetünk az ügyfél növekedésének: annak, ahogyan megtalálja a saját megoldásait egy-egy különös problémára. Látni ezeket az AHA-élményeket: ez függőséget okozhat. 🙂
Másfelől viszont nem igazán számít, coachként mit gondolunk az ügyfél sikereiről – ami igazán fontos, hogy a kliens maga láthassa a saját előre irányuló mozgását. Amikor észreveszi, hogy halad előre, legtöbbször azt is meg tudja határozni, mit tett, hogy a haladás megtörténjen, mindebből pedig tanulni is tud.
Ha a coachok “dicsérik” az ügyfeleiket, azzal olyan benyomást tehetnek, mintha “tanári” pozícióban lennének. Az ügyfél helyett a coach lesz a megítélője annak, mi a jó lépés előre. A “partnerség” helyett olyan kapcsolat alakul ki, amiben a coach jóváhagyja (vagy épp nem hagyja jóvá) az ügyfele döntéseit.
A “vezérszurkoló” szerep és a “kliens sikereinek ünneplése” közti finom szál két terület között húzódik: a coach mondatai a coach örömének és elégedettségének kifejezéséről szólnak vagy az ügyfél növekedéséről — partnerségről vagy értékelésről? Egy vezetői tanácsadó mindezt egy négy mezős diagramban vázolná fel:
Értékelés | Partnerség | |
Az ügyfél növekedése | ||
A coach öröme |
Azt hiszem, a kedvencem az “Ügyfél növekedése / Partnerség” nevű negyed, de a “ Coach öröme / Partnerség és a “Coach öröme / Értékelés” kategóriákban bűnös vagyok néha. Nem tehetek róla: boldog vagyok, amikor az ügyfeleim sikeresek és fejlődnek.
Fordította: Szabó Orsi
2023. 01. 24.
Hogyan lehet egy év eleji első osztályfőnöki óra élvezetes, energiát adó, közösséget formáló és talán még emlékezetes is?
2022. 12. 08.
A szerző Daniel Meier, tréner, coach, a Solutionsurfers® nemzetközi képzőintézményének egyik alapítója, a német Solutionfocused Coach Training Program vezetője.
2022. 10. 09.
Szakmai beszélgetéseinken rendre felmerül a kérdés: működik-e a megoldásfókusz egyes speciális probléma, körülmény, állapot (pl. diagnosztizálható lelki zavar, probléma, családi helyzet) esetén? Mikor nem működik a megoldásfókusz?