WOWW-megközelítés – Megoldásépítés az iskolában

Szerző: Insoo Kim Berg, Lee Shilts

WOWW-megközelítés – Megoldásépítés az iskolában C. könyv a jobbra törő tanároknak köszönhetően született és törekvő tanárok számára készült. Olyan diákokról és osztályokról szól, akik rövid idő alatt nagyot léptek előre, felelősségvállalásban, együttműködésben és teljesítményben.

Tartalomjegyzék

A magyar kiadás előszava 9
Előszó az iskola igazgatójától 13
I. WOWW-megközelítés
Megoldásközpontú stratégiák a tanteremben 15
Mit nyújt ez a kézikönyv az olvasó számára? 16
II. „Gondolkodj a dobozon kívül!”
Mire fordítsuk a figyelmünket: a problémára vagy a megoldásra? 19
Milyen változást idézhetünk elő, ha a megoldásokra fókuszálunk? 21
A kivételek 21
Alapfeltevések pedagógusokról, diákokról, szülőkről 23
A megközelítés legjelentősebb alapfeltevései 25
Mi is az a WOWW-megközelítés? 31
III. Praktikus eszközök
A folyosói beszélgetések ereje 36
Felszólítások helyett kérdések 36
A kívánt célok megfogalmazása 37
Elismerések és méltatások 41
Sikerskála a tanteremben 42
Kivételek a problémák alól 46
A kíváncsiság 47
Szelektív figyelem: apróbb sikerek meghallása és felismerése 48
Levelek diákoknak és szüleiknek 49
Átkeretezés 50
Változást serkentő kérdések 51
IV. A „WOWW” osztály
Amit a New River Középiskola pedagógusaitól ellestünk 55
Megvalósítás öt lépésben 55
Első lépés: Megfigyelés és visszacsatolás, vagyis mi működik jól az osztály mindennapjaiban 55
Második lépés: Visszacsatolástól az önértékelésig 58
Önértékelés 60
Harmadik lépés: Az irányítás fokozatos átadása a tanároknak 62
Levélírás 62
A program fenntartása és működtetése 66
Negyedik lépés: Célok és skálák alkalmazása 68
Ötödik lépés: Az osztályskála 71
V. Irodalomjegyzék

WOWW-megközelítés – Megoldásépítés az iskolában C. könyv a jobbra törő tanároknak köszönhetően született és törekvő tanárok számára készült.

Olyan diákokról és osztályokról szól, akik rövid idő alatt nagyot léptek előre, felelősségvállalásban, együttműködésben és teljesítményben.

Ez a könyv hatékony utat mutat, hogy tanárok és tanulók jószándékával rendkívüli eredmények keletkezzenek kihívást jelentő körülmények között is.

“Insoo Kim Berg kis könyvének a magyar megjelenése progresszív szolnoki tanárok érdeme, akik saját meggyőződésből elkezdtek kísérletezni a megerősítés lehetőségeivel az osztályokban. Az ő sikerük hamar ragadóssá vált. Egyúttal az igény is megszületett, hogy a sikeres eljárás másoknak is hasznára váljon.

Boldogan és lelkesen ajánlom ezt a kincset, amely egyszerre könnyíti meg a tanárok munkáját és ajtót nyit az ígéretes új generációnak egy jobb világ teremtese útján.

Peter Szabó, Solutionsurfers Magyarország

Insoo Kim Berg és Lee Shilts WOWW-megközelítésről szóló könyve

A magyar kiadás előszava

„Engem ne emeljen a magasba senki,
ha nem tud addig tartani, míg tényleg megnövök.
Guggoljon ide mellém,
ki nem csak hallani,
de érteni akar,
hogy közel legyen a szívdobogásunk.”

(Birtalan Ferenc: Míg megnövök)

E könyv eredeti kiadása 2004-ben jelent meg az USA-ban és több, mint egy évtizeddel később – immáron magyar nyelven – ugyanolyan frissnek, gondolatébresztőnek és aktuálisnak hat, mint akkor.

Könnyű olvasni, az is bátran belevághat, aki semmit nem tudott eddig a megoldásközpontú megközelítésről és akinek nincs kedve elmélyülni hosszas szakmai-elméleti eszmefuttatásokban. Sőt, elsősorban azoknak szól, akik alig várják, hogy kipróbálják a gyakorlatban mindazt, ami máshol már bevált, vagy éppen mások tapasztalataiból ötleteket merítve új, a saját környezetükre szabott megoldásokkal kísérletezzenek.

Tulajdonképpen nem más ez a könyv, mint egy kísérlet jegyzőkönyve. Egy olyan kísérleté vagy inkább kísérlet-sorozaté, amilyenből maga a megoldásközpontú szemléletmód is kifejlődött: Steve de Shazer és Insoo Kim Berg kollégáikkal közösen mindennapi családterápiás gyakorlatukból és gyakorlatuk folyamatos felülvizsgálatából kristályosították ki az új paradigma alapjait.

Ha az, amit csinálsz, működik, akkor csinálj többet belőle!

Ha az, amit csinálsz, nem működik, csinálj helyette valami mást!

Ami nem romlott el, azt ne javítsd meg!

Egyszerű, letisztult gondolatok, amelyekhez a könyvben számos olyan konkrét, gyakorlati példa kapcsolódik, amelyeket akár már másnap kipróbálhat saját osztályában, iskolájában, a tantestületben vagy éppen otthon, a családban. Lehet, hogy kezdetben csak egy-egy aprósággal kísérletezik, egy kisebb elismerő visszajelzéssel vagy hasznos kérdéssel, de az is lehet, hogy lelkesedéssel belevág és a könyvben bemutatott eszközök teljes skálájával kezd kísérletezni.

Bárhogyan is tesz, a három fenti mondat hasznos útmutatóként szolgálhat saját munkájára vonatkozóan is.

Ez a könyv nem receptkönyv. Ahogyan egy szakácskönyvből a recept alapján az ételt a megfelelő hozzávalókból bármikor előállíthatjuk, úgy ez nem mondható el akkor, amikor emberekről, emberek közötti kapcsolatok, együttműködések alakításáról van szó. Az egyes eszközök nem feltétlenül működnek ugyanúgy az ön iskolájában, a saját diákjaival, mint ahogy működtek a könyvben szereplő iskola keretein belül. Mégis érdemes a megismert eszközökkel kísérletezni, és ami beválik, azt folytatni tovább illetve ami nem válik be, azt megváltoztatni, „testre szabni” vagy éppen elvetni. Mindeközben éles szemmel figyelni mindarra, ami már most jól működik, amit nem szükséges megváltoztatni.

Ami minket annyira megérintett, hogy e könyvecskét a magyar olvasó kezébe kívánjuk adni, az Insoo Kim Bergnek az a képessége, ahogyan mégoly picinek tűnő teljesítmény mellé is „oda tudott guggolni”, méltatni tudta a rácsodálkozó leíró hangján. Ez a hang szól a WOWW-ban, módszeresen. Örülünk, hogy számos országban alkalmazzák már, fi lm és doktori disszertáció is készült róla. Várjuk, mikor lesz írásos nyoma iskolán kívüli, szervezeti alkalmazásának…

Noha felmérések tanúsága szerint hazánkban az elmúlt évtizedekben nagyban romlott az iskolák szakmai színvonala, sokat veszített tekintélyéből a pedagógus szakma és a tanárok dolga egyre nehezebb – több a problémás gyerek és egyre többször hallani iskolai erőszakról is -, mégis sok nagyszerű tanár és iskola működik Magyarországon. Számtalan elkötelezett pedagógus dolgozik azon, hogy megfelelve az általános társadalmi elvárásoknak ne csak tudást adjon át, hanem neveljen is, készítse fel a diákot az egyénileg és társadalmilag egyaránt sikeres életre. Ezek a tanárok azok, akiknek „közel van a szívdobogásuk” a gyermekhez és akik kreatívan, az aktuális oktatási rendszer kötöttségeivel együtt is olyan inspiráló környezetet tudnak teremteni, ahová a diákok örömmel járnak, ahol szorongás helyett kibontakoztatják tudásukat és együttműködő, elfogadó légkört teremtenek.

Van, hogy ez nehéz, reménytelennek tűnő és elkeserítő feladatnak tűnik, és legnagyobb elismerésünk minden pedagógusnak, aki nap mint nap képes újra erőre kapni, lelkesíteni, biztatni és támogatni a rá bízott diákokat. Ebben az erőgyűjtésben is segíthet ez a könyv. Plusz időráfordítás nélkül is, egyszerűen, minimális eszközökkel érhet el pozitív változásokat az ismertetett szemléletmód és eszközök alkalmazásával, mint ahogyan azt a nagyszénási Czabán Samu Általános Iskola tanárai már megtapasztalhatták. Ők 2015. októberétől kísérleteznek a megoldásközpontú szemlélet alkalmazásával iskolájukban, és sok kisebb és nagyobb léptékű sikerről tudnak beszámolni.

Reményeink szerint hamarosan Magyarország egyre több iskolájában válik meghatározóvá a megoldásközpontú szemlélet és az iskola olyan hellyé válik, ahova tanár és diák egyaránt örömmel jár.

Budapest, 2016. augusztus 7.

Göntér Mónika és Hankovszky Katalin

Érdekel a megoldásfókuszú brief coaching - beszéljünk!

    Megoldásfókusz a postaládádba?