Rövid és tartós COACHING

Szerző: Peter Szabó, Daniel Meier, Katalin Hankovszky

A szerzők a svájci székhelyű Solutionsurfers coachképző cég keretében sok éves közös munka és tanulás eredményeként írták meg ezt a karcsú kötetet. A coach mindennapi gyakorlatához illesztve írják le e megközelítés alapfeltevéseit és a belőlük fakadó lehetőségeket.

Tartalomjegyzék

Bevezetés 9
1. Mi a coaching?
A coach mint „képkeretező” 11
Változás az észlelés, a bizakodás vagy a választási lehetőségek terén 15
Testre szabott megoldások 17
Kísérlet 19
2. A rövidcoaching előfeltevései
1. feltevés: Megoldásokat találunk (ki) 20
2. feltevés: Az ügyfelek már a megoldás tapasztalatával érkeznek 25
3. feltevés: Az ügyfél a szakértő 26
4. feltevés: A nemtudás haszna 29
Kísérlet 31
3. Áttekintés: a megbeszélés elemei
1.: Coachingmegállapodás 33
2.: A megcélzott jövő 33
3.: Működő előjelek 33
4.: Apró lépések 34
5.: A coaching lezárása 34
Kísérlet 35
4. Mielőtt a coaching megkezdődik – a megbízás
Kísérlet 38
5. A coachingmegállapodás
A kezdettől a coaching végével számolunk 39
Kettőn áll a vásár 44
Kísérlet 45
6. A megcélzott jövő
Új perspektívát nyitó csodák 46
A csodakérdés nagyító alatt 50
A csodakérdés alternatívái 55
Kísérlet 56
7. Erőforrások és működő előjelek
A csoda előjeleit keressük 57
Hogy birkózik meg vele? 60
Az erőforrások méltatása 61
Skálakérdések 63
Kísérlet 64
8. Az előrehaladás apró jelei
A várható előrelépés jelei után kérdezünk 66
A nyelv hatékony használata 70
Az APRÓ fontosságáról 71
Választási lehetőségek 75
Kísérlet 76
9. A beszélgetés lezárása
Az utolsó percek tervezése 78
Nagyrabecsülést kifejező megerősítés 81
Hasznos kísérletek 82
Valami mást csinálni 84
Kísérlet 88
10. További beszélgetések
Mi lett jobb 89
Szerény ügyfelek 94
Magasabbra jutni a skálán 95
Mi van, ha nincs javulás? 96
A további megbeszélések 98
Kísérlet 99
11. Felsővezetők coachingja: három példa
Első példa: felturbózni a vezetői szerepet 101
Második példa: Hatást gyakorolni a főnökre 105
Harmadik példa: Karrierdöntés 107
Kísérlet 110
12. Túl a technikán: coachként is tovább tanulni
A jelenlét művészete 112
A társszakértői szerep művészete 113
Az elengedés művészete 115
Kísérlet 123
Gyakori kérdések – A szerzők válaszolnak
A szerzők 2016-ban ismét válaszolnak 132
Internetoldalak
Irodalom

Rövid és tartós COACHING: Peter SzabóDaniel Meier és Hankovszky Katalin könyve

Megoldásközpontú beszélgetések

„Ezt a könyvet a coaching rövidségének és hatékonyságának sikermutatóiról írtuk. Látni fogja, hogy a javasolt eljárásmód meglepően egyszerű, különösen, ha azzal hasonlítjuk össze, mi mindent tartanak más coachingmegközelítések elengedhetetlennek.”

Bevezetés

A sikeres coaching nem szükségszerűen tart hosszú ideig. Talán felmerült már önben is a kérdés:

  • Hogy lehet az, hogy néha az ügyfelek drámaian nagy előrelépést tesznek nagyon kis idő alatt?
  • Mi tesz egyes coachingüléseket hatékonyabbá, mint a többit?

Ezt a könyvet a coaching rövidségének és hatékonyságának sikermutatóiról írtuk. Látni fogja, hogy a javasolt eljárásmód meglepően egyszerű, különösen, ha azzal hasonlítjuk össze, mi mindent tartanak más coachingmegközelítések elengedhetetlennek.

Legmerészebb reményünk szerint, ha elolvassa e rövid bevezetést a megoldásközpontú coachingmodellbe, elég örömöt és kíváncsiságot fog érezni ahhoz, hogy kísérletezni kezdjen a coaching itt bemutatott elemeivel. Talán csak néhány olyan pontot talál, amelyet felhasználhat mindennapos tanácsadói gyakorlatának gazdagítására. Talán több ötlet is megtetszik önnek, és felismeri, hogyan vihet általuk még több nyugalmat és hatékonyságot a munkájába. Vagy talán ön is úgy van vele, mint mi, és magával ragadja a megoldásközpontú megközelítésmód egyszerűsége és világossága, és örömét leli benne, ha kevés, ám rendkívül célirányos eszközzel hasznos változásokat tud előidézni ügyfelei világában.

A megoldásközpontú eljárásmód az 1980-as évek elején Milwaukee városában (USA) alakult ki az Insoo Kim Berg és Steve de Shazer körül szerveződő kutatócsoportban. Megpróbáltak rájönni, mi hasznos az ügyfél és a tanácsadó viszonyában, ha a cél az, hogy a kliens elkezdje eredményesen azt tenni, amit el akar érni. Megoldások (fel) találására koncentrálva az átlagos konzultációs időt mintegy 70%-kal sikerült csökkenteniük, mégpedig ugyanolyan eredményességi mutatók mellett, mint amelyek a terápia hagyományos formáit jellemezték. A munka során saját segítő beszélgetéseiket vizsgálták meg: melyik kérdések és módszerek vezettek hasznos eredményekhez az ügyfelek életében? A beszélgetésnek azon egyszerű elemei, melyekkel a sokéves finomítás és további egyszerűsítés után előálltak, paradigmaváltást jelentenek abban, ahogy maradandó változást igyekszünk előmozdítani.

1997-ben Peter Szabó elkezdte ezen megoldásközpontú eredményeket a coachingba átültetni. Azzal kísérletezett, hogy az alkalmas eszközöket és az eljárásmódot hozzáférhetővé tegye a szervezetekkel és a gazdaság területén dolgozó coachok és tanácsadók számára. Az eredményt megoldásközpontú rövidcoachingnak (brief coaching) nevezzük. Daniel Meier a teamcoaching és a menedzsment, Hankovszky Katalin pedig a tréningek területén fejlesztette tovább ezt a megközelítést.

A svájci székhelyű Solutionsurfers, melyet Peter és Daniel közösen alakítottak, időközben az egész világon nyújt tanfolyamokat gyakorló és kezdő coachoknak. A magyarországi képzések beindulásának kísérőjeként magyarul is megjelenik a több mint tíz év gyakorlati tapasztalatait ötvöző kis könyv: megalapozott bevezetést kíván nyújtani a rövidcoachinggal dolgozók módszereibe, ismerteti a legfontosabb eszközöket és bemutatja a hatékony coachinggyakorlat központi gondolati konstrukcióit.

Reméljük, örömét leli felfedezéseink eddigi eredményeiben!

Solutionsurfers, Lucern – Budapest, 2010

Peter Szabó, Daniel Meier, Hankovszky Katalin

Érdekel a megoldásfókuszú brief coaching - beszéljünk!

    Megoldásfókusz a postaládádba?