Rövid és tartós COACHING: Peter Szabó, Daniel Meier és Hankovszky Katalin könyve
Megoldásközpontú beszélgetések
„Ezt a könyvet a coaching rövidségének és hatékonyságának sikermutatóiról írtuk. Látni fogja, hogy a javasolt eljárásmód meglepően egyszerű, különösen, ha azzal hasonlítjuk össze, mi mindent tartanak más coachingmegközelítések elengedhetetlennek.”
Bevezetés
A sikeres coaching nem szükségszerűen tart hosszú ideig. Talán felmerült már önben is a kérdés:
- Hogy lehet az, hogy néha az ügyfelek drámaian nagy előrelépést tesznek nagyon kis idő alatt?
- Mi tesz egyes coachingüléseket hatékonyabbá, mint a többit?
Ezt a könyvet a coaching rövidségének és hatékonyságának sikermutatóiról írtuk. Látni fogja, hogy a javasolt eljárásmód meglepően egyszerű, különösen, ha azzal hasonlítjuk össze, mi mindent tartanak más coachingmegközelítések elengedhetetlennek.
Legmerészebb reményünk szerint, ha elolvassa e rövid bevezetést a megoldásközpontú coachingmodellbe, elég örömöt és kíváncsiságot fog érezni ahhoz, hogy kísérletezni kezdjen a coaching itt bemutatott elemeivel. Talán csak néhány olyan pontot talál, amelyet felhasználhat mindennapos tanácsadói gyakorlatának gazdagítására. Talán több ötlet is megtetszik önnek, és felismeri, hogyan vihet általuk még több nyugalmat és hatékonyságot a munkájába. Vagy talán ön is úgy van vele, mint mi, és magával ragadja a megoldásközpontú megközelítésmód egyszerűsége és világossága, és örömét leli benne, ha kevés, ám rendkívül célirányos eszközzel hasznos változásokat tud előidézni ügyfelei világában.
A megoldásközpontú eljárásmód az 1980-as évek elején Milwaukee városában (USA) alakult ki az Insoo Kim Berg és Steve de Shazer körül szerveződő kutatócsoportban. Megpróbáltak rájönni, mi hasznos az ügyfél és a tanácsadó viszonyában, ha a cél az, hogy a kliens elkezdje eredményesen azt tenni, amit el akar érni. Megoldások (fel) találására koncentrálva az átlagos konzultációs időt mintegy 70%-kal sikerült csökkenteniük, mégpedig ugyanolyan eredményességi mutatók mellett, mint amelyek a terápia hagyományos formáit jellemezték. A munka során saját segítő beszélgetéseiket vizsgálták meg: melyik kérdések és módszerek vezettek hasznos eredményekhez az ügyfelek életében? A beszélgetésnek azon egyszerű elemei, melyekkel a sokéves finomítás és további egyszerűsítés után előálltak, paradigmaváltást jelentenek abban, ahogy maradandó változást igyekszünk előmozdítani.
1997-ben Peter Szabó elkezdte ezen megoldásközpontú eredményeket a coachingba átültetni. Azzal kísérletezett, hogy az alkalmas eszközöket és az eljárásmódot hozzáférhetővé tegye a szervezetekkel és a gazdaság területén dolgozó coachok és tanácsadók számára. Az eredményt megoldásközpontú rövidcoachingnak (brief coaching) nevezzük. Daniel Meier a teamcoaching és a menedzsment, Hankovszky Katalin pedig a tréningek területén fejlesztette tovább ezt a megközelítést.
A svájci székhelyű Solutionsurfers, melyet Peter és Daniel közösen alakítottak, időközben az egész világon nyújt tanfolyamokat gyakorló és kezdő coachoknak. A magyarországi képzések beindulásának kísérőjeként magyarul is megjelenik a több mint tíz év gyakorlati tapasztalatait ötvöző kis könyv: megalapozott bevezetést kíván nyújtani a rövidcoachinggal dolgozók módszereibe, ismerteti a legfontosabb eszközöket és bemutatja a hatékony coachinggyakorlat központi gondolati konstrukcióit.
Reméljük, örömét leli felfedezéseink eddigi eredményeiben!
Solutionsurfers, Lucern – Budapest, 2010
Peter Szabó, Daniel Meier, Hankovszky Katalin