A tanévkezdés lehetséges kihívásai – tudatos szülői önreflexió

2023. 08. 21.

A nyári időszak megszakítást jelent a családi rutinban: egy időszakot, amikor másképp, rugalmasabban csináljuk a dolgokat. Lehet, hogy így, félrerakva a megszokott időbeosztást és rutint egy különleges szünidőben volt részed vagy több időt töltöttél a családoddal. A gyerekeknek több ideje volt aludni és kipihenni magukat, több időt tölteni a szabadban és táborban. Lehet, hogy olyan barátokkal is találkoztak, akikkel év közben nem tudtak. Bár a tanévkezdéssel kapcsolatban mindig van némi izgalom, a család aggódhat is a strukturált napirend (korábbi ébredés és lefekvés, az új iskolai elvárásokkal, házi feladattal, különórákkal járó stressz) visszatérése miatt.

Gyakran hallok a szülőktől ezekről az aggodalmakról, hiszen a struktúra visszatérése növeli a konfliktusok esélyét a gyermekeik és köztük. Hatalmi harcokkal és az érzelemszabályozás nehézségeivel bajlódnak egy olyan időszakban, amikor motiválni és inspirálni szeretnék gyermekeiket az új kezdetet illetően.

Ahogy a gyermekek megkérdőjelezik és visszautasítják az új rutinoknak, a szülők azt veszik észre, hogy pillanatnyi spontán döntéseket kell hozniuk, amelyek vagy hatékonyak vagy nem.

Ismerd (f)el, mi ment jól

A tudatos kapcsolati tér kialakításának részeként kiemelt figyelmet fordítunk saját magunk észlelésére, amint a (bármilyen korú) gyermekünkkel interakcióba kerülünk. Ha megfigyeljük, hogyan kommunikálunk velük, kreatívvá válunk abban, hogyan segítsük és támogassuk a gyermekeinket különféle egyedi szükségleteikben. Azonban minden szülőnek vannak – még a legjobb időkben is – próbára tevő interakciói a gyermekekkel.

Ezekben a pillanatokban talán nem mindig vagyunk a legjobb formánkban, és kétségbe vonhatjuk hatékonyságunkat. Mégis mindannyian emberek vagyunk: könnyen lehet, hogy zavaros helyezetekben nem éppen a legjobb döntéseket hozzuk. Emlékezzünk, hogy nem kell magunkat vagy a gyermekeinket hibáztatnunk.

Helyette megnézhetjük, mit tanulhatunk a helyzetből, és ünnepelhetjük a szülői gyakorlatunk már meglévő erősségeiből való építkezést! Ez a személyes (f)elismerés különösen fontos, amikor új szülői készségeket próbálunk ki, vagy amikor gyermekeink nem fogékonyak az általában működő eljárásainkra.

Ismerd (f)el az erőfeszítéseidet!

Még a kihívások közepette is megérdemled, hogy (f)elismerd az erőfeszítéseidet és a sikereidet! Amikor ezt megteszed, érezni fogod, hogy felkészültebben tudsz kezelni mindenféle konfliktust, ami felmerül.

Engedd meg magadnak, hogy észrevedd, hogy bár a gyermekeid nem mindig reagálnak pozitívan a szülői módszereidre, és hogy bár ezek a módszerek nem mindig tökéletesek, mégis szándékosan és következetesen az erősségere építesz a kommunikációban és a kapcsolatban.

Íme néhány kulcsfontosságú lépés, amelyet egy konfliktusos helyzetet követően megtehetsz az iskolakezdés átmeneti időszakában.

  • Szánj néhány percet arra, hogy tudatosan ráhangolódj magadra, hogy megfigyeld, mi történt a gyermekeddel való interakcióban, és hogyan reagáltál.
  • Bocsáss meg magadnak és a gyermekednek elismerve, hogy a dolgok nem mindig a tervezettnek vagy szándékoltnak megfelelően alakulnak.
  • Próbálj nem bírálni magad vagy elemezni a személyes visszaesésed részleteit.

Ehelyett:

  • Próbálj észrevenni bármit, amit aktívan alakítottál a próbára tevő helyzetben.
  • Ismerd el és ünnepeld meg ezeket a kis sikereket magaddal.
  • Próbáld megkérdezni magadtól, hogy mit vett észre a gyermeked a kis sikereidből és az hogyan volt hasznos számára.
  • Kérdezd meg magadtól: “Ha volt valami, amit másképp mondhattam vagy tehettem volna, mi lett volna az? Hogy nézett volna ki ez? Hogyan hozott volna ez jobb eredményt?”
  • Kérdezd meg magadtól: Hogyan próbálkozom majd másképp kezelni ezt a helyzetet legközelebb?
  • Légy türelmes, mert nem tart sokáig, hogy te és gyermekeid belerázódjatok az új tanévbe!

Írta: Vicky Essebag – Kapcsolati kommunikáció szakértő, a Relationspaces; A Solution-Focused Handbook for Parents című könyv szerzője

Fordította: Homlok Bianka és Szabó Orsi

Eredeti megjelenés: The Potential Struggles of Anticipating a New School Year

Kapcsolódó cikkek

2024. 08. 26.

Erős második félidő – könnyű teamcoaching 60 percben

Nyerj új lendületet a csapatoddal az év második felére!

Tovább

2022. 11. 16.

Médiamegjelenés: Munkahelyi konfliktusok: elismerni, nem kezelni

Az írás eredetileg a Business Next 2015-ös számának első évfolyamában jelent meg.
Szerző: Izsák Norbert

Tovább

2022. 12. 12.

Hogyan tegyük megfoghatóvá a megfoghatatlant? – skálák a gyakorlatban

A szerző Hankovszky Katalin, megoldásközpontú tréner és coach, a Solutionsurfers Magyarország alapítója. A szöveg a 2005-ös mabec konferencián elhangzott előadás átdolgozása.

Tovább

Érdekel a megoldásfókuszú brief coaching - beszéljünk!

    Megoldásfókusz a postaládádba?