2023. 08. 21.
A nyári időszak megszakítást jelent a családi rutinban: egy időszakot, amikor másképp, rugalmasabban csináljuk a dolgokat. Lehet, hogy így, félrerakva a megszokott időbeosztást és rutint egy különleges szünidőben volt részed vagy több időt töltöttél a családoddal. A gyerekeknek több ideje volt aludni és kipihenni magukat, több időt tölteni a szabadban és táborban. Lehet, hogy olyan barátokkal is találkoztak, akikkel év közben nem tudtak. Bár a tanévkezdéssel kapcsolatban mindig van némi izgalom, a család aggódhat is a strukturált napirend (korábbi ébredés és lefekvés, az új iskolai elvárásokkal, házi feladattal, különórákkal járó stressz) visszatérése miatt.
Gyakran hallok a szülőktől ezekről az aggodalmakról, hiszen a struktúra visszatérése növeli a konfliktusok esélyét a gyermekeik és köztük. Hatalmi harcokkal és az érzelemszabályozás nehézségeivel bajlódnak egy olyan időszakban, amikor motiválni és inspirálni szeretnék gyermekeiket az új kezdetet illetően.
Ahogy a gyermekek megkérdőjelezik és visszautasítják az új rutinoknak, a szülők azt veszik észre, hogy pillanatnyi spontán döntéseket kell hozniuk, amelyek vagy hatékonyak vagy nem.
A tudatos kapcsolati tér kialakításának részeként kiemelt figyelmet fordítunk saját magunk észlelésére, amint a (bármilyen korú) gyermekünkkel interakcióba kerülünk. Ha megfigyeljük, hogyan kommunikálunk velük, kreatívvá válunk abban, hogyan segítsük és támogassuk a gyermekeinket különféle egyedi szükségleteikben. Azonban minden szülőnek vannak – még a legjobb időkben is – próbára tevő interakciói a gyermekekkel.
Ezekben a pillanatokban talán nem mindig vagyunk a legjobb formánkban, és kétségbe vonhatjuk hatékonyságunkat. Mégis mindannyian emberek vagyunk: könnyen lehet, hogy zavaros helyezetekben nem éppen a legjobb döntéseket hozzuk. Emlékezzünk, hogy nem kell magunkat vagy a gyermekeinket hibáztatnunk.
Helyette megnézhetjük, mit tanulhatunk a helyzetből, és ünnepelhetjük a szülői gyakorlatunk már meglévő erősségeiből való építkezést! Ez a személyes (f)elismerés különösen fontos, amikor új szülői készségeket próbálunk ki, vagy amikor gyermekeink nem fogékonyak az általában működő eljárásainkra.
Még a kihívások közepette is megérdemled, hogy (f)elismerd az erőfeszítéseidet és a sikereidet! Amikor ezt megteszed, érezni fogod, hogy felkészültebben tudsz kezelni mindenféle konfliktust, ami felmerül.
Engedd meg magadnak, hogy észrevedd, hogy bár a gyermekeid nem mindig reagálnak pozitívan a szülői módszereidre, és hogy bár ezek a módszerek nem mindig tökéletesek, mégis szándékosan és következetesen az erősségere építesz a kommunikációban és a kapcsolatban.
Íme néhány kulcsfontosságú lépés, amelyet egy konfliktusos helyzetet követően megtehetsz az iskolakezdés átmeneti időszakában.
Ehelyett:
Írta: Vicky Essebag – Kapcsolati kommunikáció szakértő, a Relationspaces; A Solution-Focused Handbook for Parents című könyv szerzője
Fordította: Homlok Bianka és Szabó Orsi
Eredeti megjelenés: The Potential Struggles of Anticipating a New School Year
2024. 08. 26.
Nyerj új lendületet a csapatoddal az év második felére!
2022. 11. 16.
Az írás eredetileg a Business Next 2015-ös számának első évfolyamában jelent meg.
Szerző: Izsák Norbert
2022. 12. 12.
A szerző Hankovszky Katalin, megoldásközpontú tréner és coach, a Solutionsurfers Magyarország alapítója. A szöveg a 2005-ös mabec konferencián elhangzott előadás átdolgozása.