Csak gyorsan – Egy rövidcoaching rövid története

A megoldásközpontú brief coaching egyik sajátossága, hogy általában rövidebb a folyamat, mivel olyan eszközöket használunk, amelyekkel az ügyfél figyelmét a probléma, a diagnózis helyett eleve a már működő dolgok, a megoldások, kis előremutató lépések felé irányítjuk.

2022. 12. 04.

Ezt az ügyfelet a főnöke „küldte”: ő addig egy összeforrott csapatot vezetett a saját szakterületén, nagyon energikusan és eredményesen. Most viszont nehéz helyzet állt elő a cégnél, őt a válságra adott válaszok forgatókönyvének összeállítására és megvalósításával fölállított akciócsapat élére helyezték, előző főnökei fölé – olyan területek összefogására, amelyek tevékenységében nem volt otthon. Mindez villámgyorsan történt, és nem teljesen a saját választásából. „Építsd fel őt!”- így hangzott a megbízás.

Laza, kötetlen ismerkedő beszélgetésre készültem, ennek megfelelően a Flamenco Szálló társalgójában találkoztunk egy teára, hogy megbeszéljük, mikor, hol, hogyan kezdjük a munkát – gondoltam én. Besietett az ajtón, udvariasan köszönt, és ezt mondta:

– Hétfőn több napos programindító workshop kezdődik, hogy kitaláljuk a koncepciót. Én vezetem. Fogalmam sincs, mit csináljak. Mindenki ellenem van. Nagyon rossz a helyzet.

Láthatólag tehetséges, határozott, energikus ember – a teljes tanácstalanságban. Teát nem is rendeltünk. Itt aztán tényleg nincs idő elemezni a problémákat. Belevágtunk a közepébe. Mi kell ahhoz, hogy elégedetten zárja a workshopot? Miből látja majd, hogy sikerült mindezt elérnie? Ki segít majd és hogyan nyeri meg a támogatását? Mi kellett ahhoz, hogy ura legyen a helyzetnek? Mikor volt utoljára olyan eset, amikor sikerült megnyerni másokat vészhelyzetben? Hogyan csinálta? Mit értékeltek magában? És így tovább, két és fél órán át. Ahogyan fogalmazta meg, mit akar a három napban és hogyan fogja megcsinálni – jött vissza a kedve. Felálltunk, kihúzta magát és – hazamentünk.

Megbeszéltük, hogy két hét múlva találkozunk, és kezdetét veszi a coaching. Közben én elutaztam egy hétre, ő is elutazott egy másik hétre. Összefutottam a főnökével, aki ennyit mondott: „Látom, dolgoztatok. Az első nap fényes volt. A második, harmadik nem.”

Kicsit szárnyaszegetten baktattam az „első” ülésre. Most akkor kezdjük előlről, vagy már megvolt az első ülés? Úgy döntöttem, bízom az ügyfélben, bízom a folyamatban és megkérdeztem:

– Mi lett jobb?

És akkor ő elmondta, hogy a workshopon megkapta saját szakmai kérdéseire a válaszokat. Azóta megtalálta a kulcsszövetségesét a csapatban, egy másikat az anyacégnél. Tudja, kinek milyen szerepet szán. Amit a két és fél óra alatt mentálisan kidolgozott – mindent megcsinált.

– Heteken belül megvan az akciótervünk, és jövő tavaszig megcsináljuk. Rendben lesz. A múltkor azon a ponton voltam: felmondok, ha nem történik valami.

– Miben segíthetek? – kérdeztem kicsit tanácstalanul.

– Most voltaképp ebben kérem a segítségét: találjuk meg, hogyan tudom beilleszteni ezt a projektet az életembe. Mi az a hosszabb távú cél, ami felé segít ez a munka engem? Látnom kell, hogyan tovább, mert csak úgy érzem jól magam nap, mint nap. Élvezni szeretném, ami csinálok.

Hát akkor – innen folytattuk…


A szerző Tegyi Enikő, szervezetfejlesztő, tréner, coach, coachképző, a Solutionsurfers egyik alapítója.

Az írás eredeti megjelenése: 77tanulságos történet vezetőkről, coachoktól és tanácsadóktól. Szerk. Komócsin Laura, Manager Könyvkiadó 2010

Kapcsolódó cikkek

2022. 12. 10.

Hatékony értékesítői teamcoaching három órában

Ez az eset szép példája annak, hogyan lehet egészen apró, finom beavatkozással komoly, pénzügyileg is mérhető eredményt elérni: az értékesítőkből álló csapat teljesítménye 40%-kal nőtt a teamcoachingot követő negyedik hónap végére.

Tovább

2022. 11. 11.

Nem csak egy technika – Haesun Moon története

A szöveg Haesun Moon 2019-es SOLWorld konferencián tartott előadásának átirata.

Tovább

2023. 01. 24.

Lisel – Chris Iveson esete

Mesélek egy történetet arról, hogy hogyan látjuk az ügyfeleinket.
Az első időkben, amikor elkezdtük alkalmazni a megoldásközpontú megközelítést, egy idősebb hölgy keresett meg minket. A nyolcvanas évei közepén járt, azt hiszem.

Tovább

Érdekel a megoldásfókuszú brief coaching - beszéljünk!

    Megoldásfókusz a postaládádba?