2022. 11. 09.
Volt idő, mikor a piros pillanatokban (amikor úgy éreztem, hogy nem tudok megbirkózni egy-egy helyzettel), felhívtam egy kedves barátomat azzal, hogy „Emlékeztess légyszi valamire, amit jól tudok!” Ez általában segített, mert valahogyan visszavitte a figyelmemet a szürke terület felszínére (vagyis minden olyan helyzetre, amivel már megbirkóztam). Általában semmit se kellett neki mesélnem az aktuális rémületemről, csak kérdeztem, és eljátszogattam a válasszal.
Ha nem áll rendelkezésre ilyen barát, működhet talán ez a betanult beszélgetés saját magunkkal:
– Mit is szeretnék elérni?
– Mi lenne az, amiből legalább egy picit tudnám, hogy haladok előre?
És itt jön be a képbe a képen is látható „szürke állomány” – vagyis, hogy mikor csináltam már ilyesmit, ami az előrehaladásom jele lehet?
A megoldásfókuszú beszélgetésvezetésben is pont ezt csináljuk: az elakadások helyett arra koncentrálunk, amit az ügyfél mond, hogy szeretne és arra, hogy mi az, ami ebből már most is működik. Mi viszi az ügyfelet abba az irányba amelyikbe haladni szeretne.
Vagy Harry Korman szavaival:
Nagyon figyelmesen hallgatjuk és komolyan vesszük, amit az ügyfelünk mond, és megkérjük őt, hogy az élete olyan aspektusairól beszéljen, amelyek esetleg elkerülhették a figyelmét a problémákra való fókuszálás közben. Így lehetséges, hogy „a felszínen maradunk.
2023. 01. 24.
Felhasznált irodalom: Healing, S., & Bavelas, J. (2011) Can Questions Lead to Change? An Analogue Experiment. Journal of Systemic Therapies, 30 (4), p.46).
Fordította: Kovács Zsófia
2023. 01. 03.
Az alábbi jelek összegyűtjése az Association for Solution Focused Consulting and Training (ASFCT) munkája. A szöveg angol nyelven a Solution Focus in Organizatoins (SFIO) honlapján olvasható.
2022. 09. 19.
Ha az erőfeszítéseidet nem koronázza siker, maradj az erőfeszítéseknél! Megoldásfókuszú beszélgetés előre nem haladó helyzetekben.