Kirsten Dierolf írása
2022. 10. 07.
Az alábbi szöveg Kirsten Dierolf Is the coach a cheerleader? című írásának fordítása.
Az ICF (International Coaching Federation – Nemzetközi Coachszövetség) frissített kompetenciamodellje szerint a coach “megünnepli az ügyfél fejlődését/haladását és sikereit”, “észreveszi, mi működik a folyamatban, és azzal dolgozik, hogy előmozdítsa az ügyfél haladását” valamint “elismeri és tiszteletben tartja az ügyfél egyedi képességeit, felismeréseit és munkáját a coaching folyamatban”.
A coachok nagy része azt mondaná, a szakmánk legkielégítőbb része, hogy szemtanúi lehetünk az ügyfél növekedésének: annak, ahogyan megtalálja a saját megoldásait egy-egy különös problémára. Látni ezeket az AHA-élményeket: ez függőséget okozhat. 🙂
Másfelől viszont nem igazán számít, coachként mit gondolunk az ügyfél sikereiről – ami igazán fontos, hogy a kliens maga láthassa a saját előre irányuló mozgását. Amikor észreveszi, hogy halad előre, legtöbbször azt is meg tudja határozni, mit tett, hogy a haladás megtörténjen, mindebből pedig tanulni is tud.
Ha a coachok “dicsérik” az ügyfeleiket, azzal olyan benyomást tehetnek, mintha “tanári” pozícióban lennének. Az ügyfél helyett a coach lesz a megítélője annak, mi a jó lépés előre. A “partnerség” helyett olyan kapcsolat alakul ki, amiben a coach jóváhagyja (vagy épp nem hagyja jóvá) az ügyfele döntéseit.
A “vezérszurkoló” szerep és a “kliens sikereinek ünneplése” közti finom szál két terület között húzódik: a coach mondatai a coach örömének és elégedettségének kifejezéséről szólnak vagy az ügyfél növekedéséről — partnerségről vagy értékelésről? Egy vezetői tanácsadó mindezt egy négy mezős diagramban vázolná fel:
Értékelés | Partnerség | |
Az ügyfél növekedése | ||
A coach öröme |
Azt hiszem, a kedvencem az “Ügyfél növekedése / Partnerség” nevű negyed, de a “ Coach öröme / Partnerség és a “Coach öröme / Értékelés” kategóriákban bűnös vagyok néha. Nem tehetek róla: boldog vagyok, amikor az ügyfeleim sikeresek és fejlődnek.
Fordította: Szabó Orsi
2022. 12. 07.
A szerző Hankovszky Katalin, megoldásközpontú tréner és coach, a Solutionsurfers Magyarország alapítója.
2022. 12. 12.
Mit jelenthet a megoldásfókuszú szemlélet használata egy középiskolában? Fegyelmezés, konfliktuskezelés, közösségfejlesztés, motiválás - egyszerűen bevethető, praktikus eszközök részletes, használati útmutatókkal. Lakatos Máté (mate.lakatos@gmail.com), a Budai Ciszterci Szent Imre Gimnázium történelem tanárának vendégposztja.
2023. 01. 23.
A szöveg Péter 2019-es Coachkonferencián tartott előadásának átirata.