Vezérszurkoló-e a coach?

Kirsten Dierolf írása

2022. 10. 07.

Az ICF (International Coaching Federation – Nemzetközi Coachszövetség) frissített kompetenciamodellje szerint a coach “megünnepli az ügyfél fejlődését/haladását és sikereit”, “észreveszi, mi működik a folyamatban, és azzal dolgozik, hogy előmozdítsa az ügyfél haladását” valamint “elismeri és tiszteletben tartja az ügyfél egyedi képességeit, felismeréseit és munkáját a coaching folyamatban”. 

A coachok nagy része azt mondaná, a szakmánk legkielégítőbb része, hogy szemtanúi lehetünk az ügyfél növekedésének: annak, ahogyan megtalálja a saját megoldásait egy-egy különös problémára. Látni ezeket az AHA-élményeket: ez függőséget okozhat. 🙂 

Másfelől viszont nem igazán számít, coachként mit gondolunk az ügyfél sikereiről – ami igazán fontos, hogy a kliens maga láthassa a saját előre irányuló mozgását. Amikor észreveszi, hogy halad előre, legtöbbször azt is meg tudja határozni, mit tett, hogy a haladás megtörténjen, mindebből pedig tanulni is tud. 

Ha a coachok “dicsérik” az ügyfeleiket, azzal olyan benyomást tehetnek, mintha “tanári” pozícióban lennének. Az ügyfél helyett a coach lesz a megítélője annak, mi a jó lépés előre. A “partnerség” helyett olyan kapcsolat alakul ki, amiben a coach jóváhagyja (vagy épp nem hagyja jóvá) az ügyfele döntéseit.

A “vezérszurkoló” szerep és a “kliens sikereinek ünneplése” közti finom szál két terület között húzódik: a coach mondatai a coach örömének és elégedettségének kifejezéséről szólnak vagy az ügyfél növekedéséről — partnerségről vagy értékelésről? Egy vezetői tanácsadó mindezt egy négy mezős diagramban vázolná fel: 

Értékelés Partnerség
Az ügyfél növekedése
A coach öröme

Hasznos lehet feltérképezni, hogyan ismerhetjük fel, hogy a coachingunk során egyik vagy másik negyedben vagyunk éppen. 

A coach öröme / Értékelés 

  • “Nahát, ez nagyszerű volt!’
  • “Kitűnő!”
  • “Szép munka.”
  • “Elképesztő!”
  • “Milyen kérdést tettem fel, ami lehetővé tette ezt a nagyszerű következtetést? (Na, jó, ezt senki nem mondja, csak érzékeltetni akartam, mire gondolok.) 

Az ügyfél növekedése / Értékelés 

  • “Meghatároztad ezeket a lépéseket, kivitelezted őket, és működtek. Nagyszerű!”
  • “Legutóbb azt mondtad, szeretnél ezzel kísérletezni, amit meg is tettél, és megtudtad, hogy … nagyszerű vagy!”
  • “Hadd foglaljam össze, amit ebből tanultál… Nagyon le vagyok nyűgözve!” 

A coach öröme / Partnerség 

  • “Nagyon tetszik! Te hogyan látod?”
  • “Ez nagy előrelépésnek tűnik – mi a véleményed róla?”
  • “Jó munkának tűnik – mit gondolsz?”
  • “Nagyon menő – annyira örülök neked! Te hogy érzel ezzel kapcsolatban?”
  • “Olyan boldogan hallgattam, ahogyan a felfedezéseidről beszéltél, örülök neked. Köszönöm, hogy megosztottad. Hogyan érzed magad most, ezek után?” 

Az ügyfél növekedése / Partnerség 

  • “Köszönöm, hogy megosztottad velem ezeket a felfedezéseket – szeretnél ránézni, hogyan jutottál el hozzájuk?”
  • “Ez nagy előrelépésnek tűnik számomra. Te hogyan látod?” Ügyfél: “Igen, ez elég erős volt!” Coach: “Mit gondolsz, érdemes lehet beszélnünk róla, hogyan csináltad?”
  • “Említetted, hogy… jó ötlet lenne megvizsgálni, mit tanultál belőle?”
  • “Szóval ezt és ezt csináltad. Szeretnéd kicsit körüljárni, hogyan tudtad mindezt megtenni?”

Azt hiszem, a kedvencem az “Ügyfél növekedése / Partnerség” nevű negyed, de a “ Coach öröme / Partnerség és a “Coach öröme / Értékelés” kategóriákban bűnös vagyok néha. Nem tehetek róla: boldog vagyok, amikor az ügyfeleim sikeresek és fejlődnek. 

A szöveg eredeti megjelenése: Is the coach a cheerleader?

Fordította: Szabó Orsi

Kapcsolódó cikkek

2022. 12. 06.

Apu, tudnál engem coacholni?

Egyik este a legidõsebb lányom, Anna Julia (13 éves) a dolgozószobám küszöbén állva azt kérdezte: „Apu, tudnál engem coacholni?”. Miután általában menedzsereket coacholok, érthető volt a meglepettségem, különösen, hogy a kérés egy tinédzser szájából hangzott el.

Tovább

2022. 10. 20.

Egy szociológus félreértése, avagy a megoldásfókuszú rövidterápia indulásának rövid története

2002-ben Steve de Shazer egy workshopot tartott a svédországi Malmöben, és a közönségből valaki megkérdezte, hogyan lett ő terapeuta. Azt felelte, ő valójában soha nem volt terapeuta, és a következő történetet mesélte el. Az alábbi cikkben egy szociológus félreértése - avagy a megoldásfókuszú rövidterápia indulásának rövid történetéről olvashatsz.

Tovább

2022. 12. 07.

Hatékony megoldásépítés szervezetekben – egy teamcoaching rövid története

A szerző Hankovszky Katalin, megoldásközpontú tréner és coach, a Solutionsurfers Magyarország alapítója.

Tovább

Érdekel a megoldásfókuszú brief coaching - beszéljünk!

    Megoldásfókusz a postaládádba?