Vezérszurkoló-e a coach?

Kirsten Dierolf írása

2022. 10. 07.

Az ICF (International Coaching Federation – Nemzetközi Coachszövetség) frissített kompetenciamodellje szerint a coach “megünnepli az ügyfél fejlődését/haladását és sikereit”, “észreveszi, mi működik a folyamatban, és azzal dolgozik, hogy előmozdítsa az ügyfél haladását” valamint “elismeri és tiszteletben tartja az ügyfél egyedi képességeit, felismeréseit és munkáját a coaching folyamatban”. 

A coachok nagy része azt mondaná, a szakmánk legkielégítőbb része, hogy szemtanúi lehetünk az ügyfél növekedésének: annak, ahogyan megtalálja a saját megoldásait egy-egy különös problémára. Látni ezeket az AHA-élményeket: ez függőséget okozhat. 🙂 

Másfelől viszont nem igazán számít, coachként mit gondolunk az ügyfél sikereiről – ami igazán fontos, hogy a kliens maga láthassa a saját előre irányuló mozgását. Amikor észreveszi, hogy halad előre, legtöbbször azt is meg tudja határozni, mit tett, hogy a haladás megtörténjen, mindebből pedig tanulni is tud. 

Ha a coachok “dicsérik” az ügyfeleiket, azzal olyan benyomást tehetnek, mintha “tanári” pozícióban lennének. Az ügyfél helyett a coach lesz a megítélője annak, mi a jó lépés előre. A “partnerség” helyett olyan kapcsolat alakul ki, amiben a coach jóváhagyja (vagy épp nem hagyja jóvá) az ügyfele döntéseit.

A “vezérszurkoló” szerep és a “kliens sikereinek ünneplése” közti finom szál két terület között húzódik: a coach mondatai a coach örömének és elégedettségének kifejezéséről szólnak vagy az ügyfél növekedéséről — partnerségről vagy értékelésről? Egy vezetői tanácsadó mindezt egy négy mezős diagramban vázolná fel: 

Értékelés Partnerség
Az ügyfél növekedése
A coach öröme

Hasznos lehet feltérképezni, hogyan ismerhetjük fel, hogy a coachingunk során egyik vagy másik negyedben vagyunk éppen. 

A coach öröme / Értékelés 

  • “Nahát, ez nagyszerű volt!’
  • “Kitűnő!”
  • “Szép munka.”
  • “Elképesztő!”
  • “Milyen kérdést tettem fel, ami lehetővé tette ezt a nagyszerű következtetést? (Na, jó, ezt senki nem mondja, csak érzékeltetni akartam, mire gondolok.) 

Az ügyfél növekedése / Értékelés 

  • “Meghatároztad ezeket a lépéseket, kivitelezted őket, és működtek. Nagyszerű!”
  • “Legutóbb azt mondtad, szeretnél ezzel kísérletezni, amit meg is tettél, és megtudtad, hogy … nagyszerű vagy!”
  • “Hadd foglaljam össze, amit ebből tanultál… Nagyon le vagyok nyűgözve!” 

A coach öröme / Partnerség 

  • “Nagyon tetszik! Te hogyan látod?”
  • “Ez nagy előrelépésnek tűnik – mi a véleményed róla?”
  • “Jó munkának tűnik – mit gondolsz?”
  • “Nagyon menő – annyira örülök neked! Te hogy érzel ezzel kapcsolatban?”
  • “Olyan boldogan hallgattam, ahogyan a felfedezéseidről beszéltél, örülök neked. Köszönöm, hogy megosztottad. Hogyan érzed magad most, ezek után?” 

Az ügyfél növekedése / Partnerség 

  • “Köszönöm, hogy megosztottad velem ezeket a felfedezéseket – szeretnél ránézni, hogyan jutottál el hozzájuk?”
  • “Ez nagy előrelépésnek tűnik számomra. Te hogyan látod?” Ügyfél: “Igen, ez elég erős volt!” Coach: “Mit gondolsz, érdemes lehet beszélnünk róla, hogyan csináltad?”
  • “Említetted, hogy… jó ötlet lenne megvizsgálni, mit tanultál belőle?”
  • “Szóval ezt és ezt csináltad. Szeretnéd kicsit körüljárni, hogyan tudtad mindezt megtenni?”

Azt hiszem, a kedvencem az “Ügyfél növekedése / Partnerség” nevű negyed, de a “ Coach öröme / Partnerség és a “Coach öröme / Értékelés” kategóriákban bűnös vagyok néha. Nem tehetek róla: boldog vagyok, amikor az ügyfeleim sikeresek és fejlődnek. 

A szöveg eredeti megjelenése: Is the coach a cheerleader?

Fordította: Szabó Orsi

Kapcsolódó cikkek

2022. 12. 13.

80-nál is több mód mások nagyszerűségének elismerésére

Az elismerés egy egyszerű, hatékony és nagyon sokoldalú eszköz: erősíthetjük általa a kapcsolatainkat, a csapaton vagy családon belüli bizalmat, fokozhatjuk magunk és mások önbecsülését, konfliktusokat oldhatunk meg  egyik pillanatról a másikra. Hányféle lehetőségünk van ennek a nagyszerű eszköznek a használatára? Hogyan fejezhetjük ki mások felé a nagyra becsülésünket? És még hogyan? 

Tovább

2022. 12. 04.

Csak gyorsan – Egy rövidcoaching rövid története

A megoldásközpontú brief coaching egyik sajátossága, hogy általában rövidebb a folyamat, mivel olyan eszközöket használunk, amelyekkel az ügyfél figyelmét a probléma, a diagnózis helyett eleve a már működő dolgok, a megoldások, kis előremutató lépések felé irányítjuk.

Tovább

2022. 12. 10.

Hatékony értékesítői teamcoaching három órában

Ez az eset szép példája annak, hogyan lehet egészen apró, finom beavatkozással komoly, pénzügyileg is mérhető eredményt elérni: az értékesítőkből álló csapat teljesítménye 40%-kal nőtt a teamcoachingot követő negyedik hónap végére.

Tovább

Érdekel a megoldásfókuszú brief coaching - beszéljünk!

    Megoldásfókusz a postaládádba?