Az ICF (International Coaching Federation – Nemzetközi Coachszövetség) frissített kompetenciamodellje szerint a coach “megünnepli az ügyfél fejlődését/haladását és sikereit”, “észreveszi, mi működik a folyamatban, és azzal dolgozik, hogy előmozdítsa az ügyfél haladását” valamint “elismeri és tiszteletben tartja az ügyfél egyedi képességeit, felismeréseit és munkáját a coaching folyamatban”.
A coachok nagy része azt mondaná, a szakmánk legkielégítőbb része, hogy szemtanúi lehetünk az ügyfél növekedésének: annak, ahogyan megtalálja a saját megoldásait egy-egy különös problémára. Látni ezeket az AHA-élményeket: ez függőséget okozhat. 🙂
Másfelől viszont nem igazán számít, coachként mit gondolunk az ügyfél sikereiről – ami igazán fontos, hogy a kliens maga láthassa a saját előre irányuló mozgását. Amikor észreveszi, hogy halad előre, legtöbbször azt is meg tudja határozni, mit tett, hogy a haladás megtörténjen, mindebből pedig tanulni is tud.
Ha a coachok “dicsérik” az ügyfeleiket, azzal olyan benyomást tehetnek, mintha “tanári” pozícióban lennének. Az ügyfél helyett a coach lesz a megítélője annak, mi a jó lépés előre. A “partnerség” helyett olyan kapcsolat alakul ki, amiben a coach jóváhagyja (vagy épp nem hagyja jóvá) az ügyfele döntéseit.
A “vezérszurkoló” szerep és a “kliens sikereinek ünneplése” közti finom szál két terület között húzódik: a coach mondatai a coach örömének és elégedettségének kifejezéséről szólnak vagy az ügyfél növekedéséről — partnerségről vagy értékelésről? Egy vezetői tanácsadó mindezt egy négy mezős diagramban vázolná fel:
Értékelés | Partnerség | |
Az ügyfél növekedése | ||
A coach öröme |
Hasznos lehet feltérképezni, hogyan ismerhetjük fel, hogy a coachingunk során egyik vagy másik negyedben vagyunk éppen.
A coach öröme / Értékelés
- “Nahát, ez nagyszerű volt!’
- “Kitűnő!”
- “Szép munka.”
- “Elképesztő!”
- “Milyen kérdést tettem fel, ami lehetővé tette ezt a nagyszerű következtetést? (Na, jó, ezt senki nem mondja, csak érzékeltetni akartam, mire gondolok.)
Az ügyfél növekedése / Értékelés
- “Meghatároztad ezeket a lépéseket, kivitelezted őket, és működtek. Nagyszerű!”
- “Legutóbb azt mondtad, szeretnél ezzel kísérletezni, amit meg is tettél, és megtudtad, hogy … nagyszerű vagy!”
- “Hadd foglaljam össze, amit ebből tanultál… Nagyon le vagyok nyűgözve!”
A coach öröme / Partnerség
- “Nagyon tetszik! Te hogyan látod?”
- “Ez nagy előrelépésnek tűnik – mi a véleményed róla?”
- “Jó munkának tűnik – mit gondolsz?”
- “Nagyon menő – annyira örülök neked! Te hogy érzel ezzel kapcsolatban?”
- “Olyan boldogan hallgattam, ahogyan a felfedezéseidről beszéltél, örülök neked. Köszönöm, hogy megosztottad. Hogyan érzed magad most, ezek után?”
Az ügyfél növekedése / Partnerség
- “Köszönöm, hogy megosztottad velem ezeket a felfedezéseket – szeretnél ránézni, hogyan jutottál el hozzájuk?”
- “Ez nagy előrelépésnek tűnik számomra. Te hogyan látod?” Ügyfél: “Igen, ez elég erős volt!” Coach: “Mit gondolsz, érdemes lehet beszélnünk róla, hogyan csináltad?”
- “Említetted, hogy… jó ötlet lenne megvizsgálni, mit tanultál belőle?”
- “Szóval ezt és ezt csináltad. Szeretnéd kicsit körüljárni, hogyan tudtad mindezt megtenni?”
Azt hiszem, a kedvencem az “Ügyfél növekedése / Partnerség” nevű negyed, de a “ Coach öröme / Partnerség és a “Coach öröme / Értékelés” kategóriákban bűnös vagyok néha. Nem tehetek róla: boldog vagyok, amikor az ügyfeleim sikeresek és fejlődnek.
A szöveg eredeti megjelenése: Is the coach a cheerleader?
Fordította: Szabó Orsi